ရန္ကုုန္ လမ္းျဖတ္ကူးအႏၱရာယ္... (ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလိွဳင္ျမင့္)
ရန္ကုုန္ လမ္းျဖတ္ကူးအႏၱရာယ္...
(ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလိွဳင္ျမင့္)
(ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလိွဳင္ျမင့္)
ရန္ကုုန္မွာ လမ္းျဖတ္ကူးျခင္းသည္ ကမၻာေပၚမွာ အႏၱရာယ္အလြန္ျမင့္မားေသာနိုုင္ငံအျဖစ္ မႀကာမွီ ကိန္းဂဏန္းေတြနင့္ သတ္မွတ္တာ ခံရကိန္းနီးစပ္ေနပါျပီ။ ျမန္မာ့လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးေနႀကတာကလဲ မဆီမဆိုုင္တာေတြမ်ားေနတယ္၊ အေရးႀကီးတာက်တာ့ စဥ္းေတာင္မစဥ္းစားတတ္ႀကဘူး။
က်ေနာ္တိုု ့နိုုင္ငံမွာ ၁၉၇၀ - ဒီဇင္ဘာလကစတင္ျပီး မူလက လက္ယာေမာင္း စံနစ္ေမာင္းနင္ေနရာကေန ဦးေနဝင္းက ေဗဒင္ယႀတာအေဟာနဲ ့ သူ ့အာဏာတည္ျမဲေရးအတြက္ ယႀတာေျခတာပါဘဲ။
ျမန္မာ့ဆိုုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ ဥကၠဌႀကီးရဲ ့နိုုင္ငံေက်ာ္ အဆိုုအမိန္႔ေလး နဲ ့သူကိုုယ္တိုုင္ ဆန္႔က်င္လုုပ္ျပလိုုက္တာပါဘဲ။ သူ ့အဆိုုေလးကေတာ့လား သိပ္လွပါ့ သင္းပါ့။
မိမိအေရးနင့္ ပါတီအေရး ယွဥ္လာလ်င္ ပါတီအေရးကိုု ဦးစားေပးရမည္။
ပါတီအေရးနင့္ နိုုင္ငံေတာ္အေရး ယွဥ္လာလ်င္ မိုုးေပၚေထာင္မျပစ္ဘူး။ အဲေလ ေယာင္လိုု ့ နိုုင္ငံေတာ္အေရးအတြက္ဆိုု တည့္တည့္ပစ္တယ္ ။
လက္ဝဲေမာင္းလဲ လုုပ္လိုုက္တယ္ ။ ယႀတာက ကြန္ျမဴနစ္ (လက္ဝဲနိုုင္ငံေရး)ေတြ ေခတ္ထေနေတာ့၊ ယႀတာေခ်တဲ့အေနနဲ႔ ကားကိုု လက္ဝဲေမာင္း ေခ်လိုုက္တာပါ။ ဘာမွေခတ္မွီနုုိင္ငံႀကီးမ်ားတြင္နဲ႔ ေဝလာေဝး။ လူမစြမ္းေတာ့ ဘိုုးေတာ္မစ ဖိုု႔ေလွ်ာက္လုုပ္တာပါဘဲ။ ဘိုုးေတာ္ေတြ ယႀတာေတြ အားကိုုးရေတာ့ ဗိုုလ္စိန္လြင္တိုု ့ေနရာရေတာ့တာေပါ့။
မ.ဆ.လေခတ္တစ္ေလ်ာက္လံုုး ဂ်ပန္က်ကားေတြ သြင္းတာ စတီယာရင္က လမ္းနဲ ့ေျဗာင္းျပန္ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဌာနဆိုုင္ရာယာဥ္ကလြဲျပီး ၉၅%ေသာကားေတြက လမ္းနဲ႔ ေျဗာင္းျပန္ျဖစ္ေန၏။ ဖြံ ့ျဖီဳးျပီးနိုုင္ငံမေျပာနင့္ဦး၊ ထိုင္းလိုုနိုုင္ငံမွာကိုု စတီယာရင္က လမ္းနဲ႔ ေျဗာင္းျပန္ျဖစ္ေနလ်င္ ကားလိုုင္စင္ထုုတ္မေပးေတာ့ပါ။
အမတ္မင္းအေပါင္းတိုု ့ ဆိတ္ဖြားရွာတာေတြ ဘူးလက္ေတြ ငံျပာရည္ေတြ ေခတၱရပ္ႀကပါဦး။ တေန ့တေန ့ ရန္ကုုန္မွာလမ္းျဖတ္ကူးသူေတြ ေသေနတာ တရက္ကိုု တစ္ေယာက္ ႏွဳန္းေက်ာ္ေနပါျပီ။ ဒါဏ္ရာရတာေတြက ၄-ဆမကပိုုေသး။
လႊတ္ေတာ္မွာ ယဥ္တင္သြင္းခြင့္ကိုု စတီယာရင္ ဘယ္လိုုသတ္မွတ္ပါမလဲ။ စတီယာရင္ နစ္မ်ိဳးေတာ့ ခြင့္ျပဳလိုု ့မသင့္ေတာ့ပါ။ အမတ္မင္းေတြရဲ ့ Capacity ကိုုကမၻာကိုု ခ်ျပတာခံရပါလိမ့္မည္။
ေနာက္လမ္း ကူးသူေတြအတြက္ နိုုင္ငံတိုုင္းမွာသံုုးေနတဲ ့ လူကူးမ်ဥ္းမွာ လက္နဲ႔ ႏွိပ္ရသည္ အခ်က္ျပမီးတိုုင္ေလးေတြ ထားသင့္ပါျပီ။ နိုုင္ငံေတာ္က ဘတ္ဂ်က္မရွိလ်င္ အလႈရွင္ေတြ၊ ေႀကျငာေတြကိုုလက္ခံလိုုက္ပါ။ တလအတြင္းအားလံုုးေရာက္လာပါမည္။ ယခုေတာ့ လူကူးမ်ဥ္းၾကားမွာ ရပ္ရမွာ အရွိန္ေလွ်ာ့ရမွာေတာင္ မသိေတာ့တာ တို႔ျမန္မာေတြရဲ့ ယွဥ္ေက်းမွဳေတြလား။
မီးပြိဳင့္ေတြမွာလဲ လမ္းကူးသူကိုု ဦးစားေပးတဲ့ စံနစ္အတြက္ လူကူးဖိုု ့အခ်ိန္ေပးရပါမည္။ မီးပြဳိင့္မွာ လမ္းကူးသူအတြက္ ဦးစားေပးတဲ့ အခ်က္ျပမီးက မရွိ၊ ကားေမာင္းသူအမ်ားစုုက လမ္းစည္းကမ္းမသိႀကေတာ့ ျပသနာပိုုႀကီးေနပါတယ္။ ယာဥ္ထိမ္းရဲကိုုေမးလ်င္ စည္းကမ္းမဲ့ လမ္းျဖတ္ကူးလိုု ့ေျပာျပန္ေတာ့၊ ျပန္ေမးပါမယ္၊ စည္းကမ္းကိုု လိုုက္နာခ်င္ပါတယ္။ ဘယ္လိုုစည္းကမ္းခ်ထားလဲ၊ စည္းကမ္းနင့္အညီ လမ္းကူးနည္းျပေပးပါ ေျပာလိုုက္ခ်င္ပါသည္။ ေမးပါမယ္။ ဘယ္ေနရာက လမ္းကူးရမွာပါလဲ။
ယခုေတာ့ တံတားေပၚမွာေတာင္ မေရွာင္ ေက်ာ္တက္ ေက်ာ္ျဖတ္ေနၾကတာ။
မ်ွဥ္းဝါေပၚကေန ေျပးရမွာလား။ မ်ဥ္းဝါ ေပၚယာဥ္တိုု္က္မႈျဖစ္လ်င္ အနည္းဆံုုးေထာင္ဒါဏ္ ၅-ႏွစ္ေလာက္ေတာ့ သတ္မွတ္သင့္ပါတယ္။ ယခုေတာ့ လူကူးမ်ဥ္းၾကားမွာ ရပ္ရမွာ အရွိန္ေလွ်ာ့ရမွာေတာင္ မသိေတာ့တာ တို႔ျမန္မာေတြရဲ့ ယဥ္ေက်းမွဳေတြလား။ လမ္းစည္ကမ္းကိုေတာင္ ယာဥ္ေမာင္းေတြ မသိၾကေတာ့ေပလား၊ လူေသသည္အထိ တိုုက္မႈဆိုုလ်င္ အနည္းဆံုုး ၁၀-ႏွစ္ထားသင့္ပါတယ္။ ေနာင္မွ လိုုအပ္လ်င္ျပန္ေလ်ာ့ေပါ့။
ေနာက္ ယာဥ္ေမာင္းလိုုင္စင္စံနစ္။ နိုုင္ငံႀကီးေတြမွာ ဥပမာ စင္ကာပူမွာ ယာဥ္ေမာင္းလိုုင္စင္ကိုု အမွတ္ေပးစံနစ္ (Points ) နဲ ့ထားပါတယ္။ ျပစ္မႈတခုုက်ဴးလြန္လ်င္ လိုုင္စင္ကဒ္မွာ ေပးထားတဲ့ အမွတ္ကိုု နုုတ္လိုုက္ပါတယ္။ ဥပမာ မီးနီျဖတ္လ်င္ ၆-မွတ္နဲ႔ ဒါဏ္ေငြ။ သတ္မွတ္ မိုုင္ႏွဳန္းထက္ ေက်ာ္ေမာင္းလ်င္ မိုုင္းနံုုးသိပ္မ်ားလ်င္ ၆ -မွတ္နုုတ္။ ေတာ္တန္မ်ားရံုုဆ္ိုုလ်င္ ၃-မွတ္နုုတ္တာပါဘဲ။ နုုတ္ထားေသာအမွတ္ေတြကိုု တႏွစ္ျပည့္လ်င္ အလိုုအေလ်ာက္ျပန္ျဖည့္ေပးတာပါ။ အမွတ္ကုုန္ေနတဲ့လိုုင္စင္နဲ ့ေမာင္းလွ်င္ ေထာင္ဒါဏ္အထိခ်ေတာ့တာပါဘဲ ။
ယခုုတံတားထိုုးေနတာလဲ လိုုအပ္ပါတယ္။ ကုုန္က်မႈႀကီးမားပါတယ္။ တံတားထိုးတာ အရွည္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ထိုးႏိုင္ရင္ မေကာင္းေပဘူးလား။ ယခုေတာ့ လူကူးမီးပြိဳင့္ေလးေတြကေတာ့ သိပ္မကုုန္က်နိုုင္ပါ။ ျမန္ျမန္လဲ ေဖၚေဆာင္နိုုင္ပါမည္။
လႊတ္ေတာ္အမတ္မင္းမ်ားခင္ဗ်ာ
(၁) ျပည္သူလူထုု ေတြ ေန ့စဥ္ယာဥ္တိုုက္မႈျဖစ္ေနတာ အေရးႀကီးေသာ ကိစၥဟုုတ္မဟုုတ္ ေျဖႀကားေပးႀကပါရန္။
(၂) လမ္းယာဥ္ေက်ာနင့္ ကိုုက္ညီေသာကားမ်ားသာ တင္သြင္းခြင့္ျပဳရန္ အတြက္ျပဒါန္းေပးဖိုု ့အေရးႀကီးမႀကီး ေျဖႀကားေပးပါရန္။ ကားတင္သြင္းမႈကိုု စတီယာရင္ တစ္မ်ိဳးထည္းသြင္းခြင့္ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ေပးရန္ ။
(၃) လက္ရွိလူကူးရန္သတ္မွတ္ခ်က္ မည့္သိုု ့လုုပ္ေဆာင္ေပးနိုုင္ပါမည္နည္း။
(၄) ယာဥ္ေမာင္းလိုုင္စင္ အမွတ္ေပးစံနစ္ က်င့္သံုုးမည္ ၊ မက်င့္သံုုးနိုုင္။
(၅) လူကူးမ်ဥ္းႀကားေပၚမွာ ယာဥ္တိုုက္မႈကိုု ပိုုမိုုအျပစ္ဒါဏ္ေပးရန္ရွိမရွိ။
အားလံုးကို ေလးစားလွ်က္
လိွဳင္ျမင့္
လိွဳင္ျမင့္