ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု နိဂုံးပိုင္း (ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္)
ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု နိဂုံးပိုင္း
(ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္)
ဒီအပိုင္းမွာေတာ့ ရွစ္ျပည္နယ္ဖက္ဒရယ္မူရဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို က်ေနာ္ မေဆြးေႏြးေတာ့ပါဘူး။ အခ်က္အလက္ေတြက အမ်ားႀကီး။ သက္ဆိုင္ရာပညာရွင္ေတြ နယ္ေျမခံလူထုေတြ ေဆြးေႏြးႀကရမဲ့ကိစၥပါ။ အခုဒီတပိုင္းမွာက ၈၈၈၈-မတိုင္ခင္ ကာလနင့္ ၈၈၈၈-ေနာက္ပိုင္း အခ်ိန္ေတြမွာနဲ႔ ေထာင္အတြင္းမွာ ေဆြးေႏြးခဲ့တာေတြ ျပည္ပေရာက္လာေတာ့ ကိုယ္တိုင္ ေဆြးေႏြးခဲ့တာေလးေတြ ျပန္တင္ျပပါမယ္။ က်ေနာ္ဘက္က ေစာဒက တက္ရွင္းျပခဲ့တာ ေလးေတြပါ။ ဥပမာေတြနဲ႔ပါ။ စကားေျပာနဲ႔ ေဆြးေႏြးလာတာေတြမို ့ အခုလဲ စကားေျပာပါဘဲ။ စာေပဆန္ဆန္လဲ က်ေနာ္ကဖြဲ႔တတ္ မေရးတတ္ပါဘူး။
ေဆြးေႏြးႀကေတာ့ ထံုးစံအတုိင္း မ်ားေသာအားျဖင့္ ေဒါသတႀကီး တုန္႔ျပန္တာခံရပါတယ္။ သူတို႔တုန္႔ျပန္တဲ့ ပံုစံကလဲ က်ေနာ္ကဘဲ ဗမာလူထုႀကီး တခုလံုး ကိုယ္စားျပဳလာသူ အထင္နဲ႔ အႀကီးအက်ယ္ ရန္လုပ္သူပင္ရွိပါတယ္။ အဲဒီက်ရင္က်ေနာ္က အခုဒီရွစ္ျပည္နယ္ ဖက္ဒရယ္မူကို က်ေနာ္ကအစိုးရ လက္ခံေအာင္လဲ လုပ္နိုင္တဲ့အစြမ္း က်ေနာ့္မွာမရွိဘူး။ လက္မခံေအာင္လဲ လုပ္နိုင္စြမ္းမရွိဘူး။ က်ေနာ့္စိတ္ထဲ ဗမာတေယာက္အေနနဲ႔ မႀကိဳက္တာ မႀကိဳက္ခြင့္ေတာင္ မရွိရေတာ့ဘူးလား ေမးလိုက္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ လြတ္လပ္စြာ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ခြင့္ရွိတယ္ ဆိုတာေလာက္ေတာ့ သတိခ်ပ္သင့္တာေပါ့။ လူအမ်ားစု ဆႏၵဆိုတာကိုေရာ လက္ခံနိုင္ရပါမယ္။ မင္းတို႔ဗမာေတြက လူဦးေရမ်ားေနတာလို႔ အကြန္႔တက္လို႔ မရပါဘူး။ မေက်နပ္ရင္ ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့ စကားမေျပာဘဲေနေပါ့။ ေျပာျပီဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီကို ကိုယ္ႀကိဳက္သလိုပံုသြင္းဖို ့မႀကံစည္ႀကပါနဲ႔။
ေနာက္တခု က်ေနာ္ဥပမာေပးတာပါ။ လူမ်ိဳးစုတန္းတူေရးမူ ကိုင္ထားျပီေပါ့။ လႊတ္ေတာ္မွာ တေန႔ကို ရွစ္နာရီက် ေဆြးေႏြးႀကျပီေပါ့။ လူမ်ိဳးစုတစုကို တနာရီခြဲတမ္းေပးရျပီ။ တန္းတူေရး ဆိုထားတာကိုး။ ကဲကယားျပည္နယ္က ေသးေသး တနာရီေျပာတယ္။ ေနာက္ရက္ေတြက် ေျပာစရာဆိုစရာက မရွိေတာ့ဘူး။ ဗမာျပည္နယ္က တရက္တနာရီခြဲတမ္းနဲ႔ နာရီ-၁၀၀-ေဆြးေႏြးခ်ိန္ ရရင္ေတာင္ ေျပာစရာက ကုန္မွာမဟုတ္ေသး။ နယ္က ဟိုအထက္ ခႏၱီး ကေန ေကာ့ေသာင္း အက်ယ္ႀကီး ျပသနာေတြက ေထာင္ေသာင္း။ ေလယာဥ္ကြင္းကိစၥ၊ တကၠသို္လ္ကိစၥ၊ သေဘၤာဆိပ္ကိစၥ ကိစၥေတြမွ အမ်ားႀကီးမွ အမ်ားႀကီး။ ဘယ္လိုလုပ္ႀကေတာ့မလဲ။ အခ်ိန္ပိုယူျပန္ရင္လဲ တန္းတူေရး ဆိုထားေတာ့ ပိုယူျပန္ရင္ တမ်ိဳးျဖစ္ေနျပီ။ ထားပါ ဒီမွာတန္းတူေရးကို မလုပ္ပါဘူးေျပာရင္ ဗမာက အခ်ိန္ကို လိုသေလာက္ ယူပါလုပ္လာျပန္ရင္ ဗမာကို ဦးစားေပးလာရျပီ။ တန္းတူေရး ပ်က္ျပီ။
ေနာက္ဥပမာေပါ့။ ကုလသမဂၢက အကူေငြ ေဒၚလာရွစ္သန္းေပးတယ္ေပါ့။ လူထုကို ခြဲေပးမယ္ ထားပါေတာ့။ ကယားနဲ႔ ခ်င္းျပည္နယ္က လူဦးေရနဲနဲေလး။ ကယားျပည္နယ္က လူဦးေရက ၂.၅-သိန္း။ လူတေယာက္ကို ၄-ေဒၚလာဆီရမယ္။ ဗမာျပည္နယ္လူထုက်ေတာ့လူဦးေရ-သန္း-၄၀-နဲ႔ တြက္ေတာ့ လူတေယာက္ကို ဆင့္ႏွစ္ျပားခြဲဘဲရမယ္။ ၀.၀၂၅-ေဒၚလာ။ အခ်ိဳးခ်ႀကည့္လိုက္ေတာ့ လူတစ္ဦးစီရတဲ့ ေငြကအဆ -၁၆၀ ေလာက္ကြာေနျပီ။
ဒီလိုဘဲ လူမ်ိဳးစု လႊတ္ေတာ္မွာ ဗမာအမတ္တဦးရဲ ့အား (ပါ၀ါ )ထားပါေတာ့။ လူဦးေရးအခ်ိဳးနဲ႔ ပါ၀ါေပါ့။ လူဦးေရ-သန္း-၄၀- မွာ တစ္ဦးဆိုပါေတာ့။ သူ႔ပါ၀ါက လူတစ္ေယာက္ခ်င္းကို ကိုယ္စားျပဳအားေပါ့။ တစ္နည္း သူကဗမာလူထုအတြက္ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းကို အာရံုေပးနိုင္ခ်ိန္ေပါ့။ အမတ္က လႊတ္ေတာ္နားခ်ိန္ မိသားစုအေရး ေဘးဖယ္ထားျပီး လူထုကို ေတြ႔ဆံုတယ္ထားပါေတာ့။ လႊတ္ေတာ္နားခ်ိန္ ၄-လ ထားမယ္ဆိုရင္ ရက္-ေပါင္း ၁၂၀- ရတယ္ထားပါ။ ရက္-၁၀၀- လူထုနဲ႔ေတြ႔ပါျပီတဲ့။ လူထုက သန္း-၄၀ -ဆိုေတာ့ ဥပမာလူတစ္ဦးခ်င္းစီကို မေတြ ့ေသးဘူး တစ္ခါေတြ႔ရင္ လူတစ္ေထာင္နဲ႔ ဆံုမယ္ထားပါ။ ျပီးတစ္ေန႔ကို လူထုနဲ႔ေတြ႔ဆံုခ်ိန္ ငါးနာရီလုပ္မယ္။ အဲဒီေတာ့ ရက္တစ္ရာဆိုေတာ့ မိနစ္ေပါင္း- ၃၀၀၀၀/ (မိနစ္ေပါင္း- သံုးေသာင္း)။ လူထုကိုတစ္ႀကိမ္ေတြ႔ရင္ တစ္ေထာင္နံဳးနဲ႔ကို လူထုနဲ႔ေတြ႔ဆံုဖို႔ အႀကိမ္ေပါင္း- ၄၀၀၀၀- လုပ္ရပါမယ္။ တစ္ႀကိမ္ကို (လူတစ္ေထာင္ အုပ္စုတစ္စုကို သူက စကၠန္႔ ၄၅- စကၠန္႔ဘဲေတြ႔လို႔ရပါမယ္။ ျပည္သူလူထုႀကီးခင္ဗ်ား ေနေကာင္းႀကပါလား။ ေတြ႔ရတာ၀မ္းသာပါတယ္) ဆိုတာေလး ေျပာလိုက္တာနဲ႔တင္ ေျပာခ်ိန္ေစ့သြားလို႔ (ေတြ႔ရ၀မ္းသာပါတယ္)ဆိုတာကို မေျပာလိုက္ရပါေတာ့ဘူး။ အဲဒီလိုေတြ႔တာ တစ္နယ္ကေန တစ္နယ္ခ ရီးသြားရတဲ့အခ်ိန္ကို ထည္႔မတြက္ထားေသးဘူး။ ခရီးအရွည္ႀကီး သြားရတဲ့အခ်ိန္ေတြပါ ထည္႔ထြက္ရရင္ အေပၚကေျပာသလို လူတစ္ေထာင္ကို ၄၅-စကၠန္႔ေတာင္ မရနိုင္ေတာ့ဘူး။ ကယားျပည္နယ္ကလူမ်ိဳးစု လႊတ္ေတာ္အမတ္လဲလူထုနဲ႔ နာရီ-၁၀၀- ေတြ႔ျပီတဲ့။ လူထုက ႏွစ္သိန္းခြဲ။ သူကတစ္ခါေတြ႔ရင္ လူတစ္ေထာင္ႏွဳန္းနဲ႔ေတြ႔ဆံုရင္ အုပ္စုေပါင္း ၂၅၀- ရွိတယ္။ ေတြ႔ဆံုခ်ိန္ ရက္တစ္ရာအတြက္ နာရီစုစုေပါင္း ၅၀၀- ရွိေတာ့ တစ္အုပ္စုကိုေတြ႔ဆံုရင္ မိနစ္-၁၂၀ (တစ္နည္းေပါ့- ၂-နာရီ) ေတြ ဆံုျပီး ျပည့္ျပည့္၀၀ စံုစံုလင္လင္ တင္ျပေဆြးေႏြးလို ့ရေတာ့တာေပါ့။
တစ္ခါထားပါေတာ့ မ.ဆ.လ.ေခတ္ န.၀.တ./.န.အ.ဖ. ေခတ္က အေႀကြးက်န္ေတြကို ျပည္နယ္တိုင္းက အခ်ိဳးက် ခံႀကေၾကးဆိုရင္ ခ်င္းျပည္နယ္က လူဥိီးေရကနည္းနည္း။ ရွိသမွ် အလုပ္လုပ္နိုင္သူ က်ား/မ အမ်ားစုက တတိယနိုင္ငံထြက္ခြာသြားႀကတာ အမ်ားႀကီး။ လူသက္တမ္းကလည္း က်န္းမာေရးက မေကာင္းေတာ့တိုတို စီးပြားေရးက မေကာင္းတဲ့ျပည္နယ္။ အေႀကြးဆပ္ရမယ္ မဆပ္နိုင္ရင္ ေထာင္ဒါဏ္လို႔ ျပည္နယ္အလိုက္ အခ်ိဳးက်အမိန္႔ ထုတ္လိုက္တာနဲ႔ ခ်င္းျပည္နယ္ရွိ လူအားလံုး သူ့ထက္ငါ အျမန္ဆံုး ထြက္ေျပးျပီး လူမ်ိဳးတစ္စုလံုး ေျပာင္သြားေအာင္ ဒုကၡသည္ ေလွ်ာက္ႀက ရပါေတာ့မယ္။ အဲဒါမွ ဒုကၡသည္အစစ္အမွန္ ဘာေထာက္ခံခ်က္မွ ျပေနစရာမလိုေတာ့ဘူး။ ဒီလိုဘဲ ကယားျပည္နယ္ေလးက လူထုလဲ ေျပးႀကရေတာ့မယ္။ ျပည္နယ္ႏွစ္ခု လူထုကို ေမာင္းထုတ္ရင္ေတာင္ ဒီေလာက္ ေျပးႀကမွာမဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ဆံုးက်န္သူက တျပည္နယ္လံုး ခြဲတမ္းႀကီးကို ဆပ္ရေတာ့မွာေလ။
ဒီလိုပါဘဲ ထားပါေတာ့ တရုတ္နိုင္ငံႀကီးနဲ႔ စစ္ပြဲႀကီးေတြ တဂ်ိန္းဂ်ိန္း ခ်ႀကရတယ္ေပါ့။ ေတာ္ႀကာျဖစ္ျပန္ျပီ။ အဲဒီေတာ့ တစ္ႀကိမ္ျဖစ္ရင္ ခ်င္းျပည္နယ္က အခ်ိဳးက် စစ္သား ႏွစ္ေသာင္းဆီ ေပးႀကေၾကးဆိုရင္ ခ်င္းျပည္နယ္မွာက အခုနေျပာထားသလို အလုပ္လုပ္နိုင္သူက မရွိေတာ့သေလာက္ ရွားေနျပီ။ တစ္ႀကိမ္ကို လူႀကီးႏွစ္ေသာင္း ေပးနိုင္တယ္ထား။ ဒုတိယအႀကိမ္က်ေတာ့ ကေလးေတြထုတ္လာရျပီ။ တတိယအႀကိမ္ဆို မိန္းမေတြပါထုတ္ရေတာ့မယ္။ လူမ်ိဳးပါတံုး သြားပါမယ္။ ဒီလိုဘဲ ကယားျပည္နယ္ေလးလဲ ကေလးေတြ၊ မိန္းမေတြပါ ထုတ္ေပးရရင္ မ်ိဳးပြားနိုင္သူေတြ ေပ်ာက္သြားပါမယ္။ ဘယ္လိုလုပ္ႀကမလဲ။ ဒီႀကားထဲ စစ္အသံုးစားရိတ္ပါ အခ်ိဳးက် ထုတ္က်ေၾကးဆိုရင္ စဥ္းစားသာ ႀကည့္ႀကပါ။
အဲဒီလိုဘဲ တစ္ျပည္နယ္ကို စစ္တပ္အင္အား (စစ္သားေပါ့) အခ်ိဳးက် ထားေရးစီမံရျပီ။ ဗမာျပည္နယ္မွာ အက်ယ္ႀကီးဆိုေတာ့ ဗမာစစ္သားခ်ည္းဘဲ ထားပါမယ္ေပါ့။ စစ္သား တစ္သိန္းေအာက္ထစ္ ဖြဲ႔ဖို႔လိုေနျပီ။ လံုျခံဳေရးက ေစ်းဆစ္လို႔ မရဘူးေလ။ က်န္းမာေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးက ေပါေခ်ာင္ေကာင္း လုပ္လို႔မရဘူး။ ဗမာျပည္နယ္က တစ္သိန္းထားနိုင္တယ္။ ကယားျပည္နယ္က စစ္သားတစ္သိန္း ေကၽြးထားနိုင္ဖို႔ ဘယ္လိုလုပ္ႀကမလဲ။ ခ်င္းလူထုက အခုေတာင္ ငတ္လုနီးနီး စစ္သားတစ္သိန္း ၀န္ထုပ္ႀကီးကို ဘယ္လိုလုပ္ ထမ္းထားနိုင္ပါမလဲ။
ေနာက္တစ္ခ်က္ေပါ့။ နိုင္ငံျခား တိုက္ရိုက္ ရင္းနွီးျမဳပ္ႏွံမႈေတြကို အခ်ိဳးက် ခြဲတမ္းလုပ္ေပးရရင္ ဘယ္နိုင္ငံျခား တိုင္းျပည္က ခ်င္းျပည္နယ္၊ ကယားျပည္နယ္ ကိုလာျပီး ရင္းႏွီးခ်င္မွာလဲ။ စီးပြားေရးအရ ရင္းႏွီး ျမဳပ္နွံသူေတြအတြက္ တြက္ေခ်ကိုက္မယ့္ ေဒသကိုဘဲ ရင္းႏွီးႀကမွာေလ။
တစ္ခါႏိုင္ငံေတာ္က ေမာ္ေတာ္ကားစက္ရံု ေထာင္တယ္။ ေထာင္ဖို႔လိုအပ္ေနျပီ။ ျပည္နယ္ အားလံုးကို ခြဲလုပ္ေနမလား။ ေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္ျပီဆိုရင္လဲ ကမၻာနဲ႔ယွဥ္နိုင္ဖို႔ ရန္ကုန္ေတာင္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး ထား၀ယ္လို ေနရာမ်ိဳးမွာ သြားထုတ္လုပ္ရေတာ့မယ္။ (ဗဟုသုတအေနနဲ႔) အခုေတာင္ကိုးရီယားက HYUNDAI ကားစက္ရံုႀကီးဆိုရင္ ကားမွာသံုးရတဲ့ သံမဏိကို သံအရည္ႀကိဳတာကစျပီး လုပ္ေနပါျပီ။ ကားေဘာ္ဒီသံျပားကို အရည္ႀကိဳတဲ့စက္ကေန ထြက္လာတာကိုက ေဘာ္ဒီပံုခ်ိဳးျပီးသား။ ေဘးအနားသားေတြက တစ္ခါထဲတိုက္ရိုက္ သံရည္ႀကိဳစက္ထဲ ျပန္ေရာက္သြားတယ္။ အေလအလႊင့္ဆိုတာ မရွိေတာ့ဘူး။ ကားေဘာ္ဒီလုပ္မယ့္ သံျပားကို သံေခ်းမတက္ေအာင္ ေဆးစိမ္ ပလပ္စတစ္နဲ႔ ကပ္ရတဲ့အဆင့္ေတြ မရွိေတာ့ဘူး။ သံသားက သံေခ်းတက္ခ်ိန္ကို မရလိုက္ေတာ့ဘူး အဲဒီစက္ရံုႀကီးက ၁၇.၅-စကၠန္႔တိုင္းကို ကားတစ္စီးႏွဳန္း ထြက္ေနတာပါ။ တစ္ရက္ကို ကားအစီးေရ-၄၈၀၀-ေလာက္ ထြက္ေနတာပါ။ ၁၇.၅ -စကၠန္႔ ကားတစ္စီးႏွဳန္း။
စကားမစပ္ဗ်ာ။ ၂၀၀၃- ႏွစ္စပိုင္းမွာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္က မဟာ့မဟာ ပညာရွင္ႀကီးသန္းေရႊက တရုတ္ျပည္ႀကီးက ျပန္လာျပီးစ အထက္ပိုင္း မံုရြာ မႏၱေလးဘက္ကို တိုင္းခန္း လွည့္လည္ျပီးေတာ့ စားအံုးဆီ ေပပါသံျပားေတြ (သံေခ်းတက္ေတြ) ကိုသံုးျပီး ေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္ေနတဲ့ စက္ရံုေပါင္းအမ်ားႀကီးကို ႀသ၀ါဒ ေပးသြားတာေလးကေတာ့ သမိုင္းမွတ္တမ္း ထိုးေလာက္ပါေပတယ္။ မင္းတို႔တေတြ ႀကိဳးစားႀကပါေပါ့။ ဖိုဒ့္ေမာ္ေတာ္ကား ကုမၼဏီႀကီးဆိုတာလဲ ဒီလိုဘဲ သံျပားေတြကိုတူနဲ႔ ထုတာကေန ေပၚေပါက္လာတာတဲ့။ ေသလိုက္ပါေတာ့ဘဲ ေျပာလိုက္ခ်င္တယ္။ ဒါကို ရုပ္ျမင္သံႀကားကေန အႀကိမ္္ႀကိမ္ေတာင္ ထုတ္လႊင့္ ျပလိုက္ပါေသးတယ္။ နိုင္ငံနဲ႔လူမ်ိဳး ဘယ္ေလာက္ သိကၡာက်ေစပါသလဲ။ (ဒီေလာက္ကို တံုးတဲ့လူေတြလို႔) ကမၻာကို ထုတ္ေျပာရာ ေရာက္ေနပါတယ္။ အခုေတာ့ ကားခိုးသြင္း လာဘ္ေပး လာဘ္ေတြမရွိဘဲ မျဖစ္နိုင္ေသာ ကားထုတ္လုပ္မႈႀကီး အလိမ္အညာႀကီး။ အခုကားေတြ ခိုးသြင္းလို႔ မရေအာင္ ၾကပ္လိုက္ေတာ့ ကားစက္ရံုေတြက ကားမထြက္ေတာ့ဘူး။ အလိမ္အညာေတြနဲ႔ တိုင္းျပည္ကို အစိုးရနဲ႔ အလိုေတာ္ယိေတြ ေပါင္းလိမ္ေနႀကတာ။
အခုလိုေ၀ဖန္ေတာ့ အစိုးရလုပ္ရင္ မေကာင္းတာဘဲ ေျပာတယ္လို႔ ေ၀ဖန္သူေတြ အခုကားစက္ရံုေတြကေန ကားေတြမထြက္ေတာ့တာ သန္းေရႊလက္နဲ႔ လုပ္ခ့ဲတဲ့ အလိ္မ္စဥ္ႀကီးကို အခုသမၼတႀကီးဦးသိန္းစိန္က ပါးစပ္နဲ႔ ေ၀ဖန္မေနဘဲ အလုပ္နဲ႔ ပိတ္လိုက္ပါတယ္။ အခုကားစက္ရံုေတြကေန ကားေတြ မထြက္ေတာ့ဘူး။ ေ၀ဖန္ခ်င္ရင္ သမၼတႀကီးကိုသာ ေ၀ဖန္ႀကေပေတာ့။ ခင္ဗ်ားလုပ္လို႔ အတိုက္အခံေတြက ကားမထြက္ေတာ့ဘူး ေ၀ဖန္တာခံေနရျပီလို႔သာ သြားေျပာႀကေပေတာ့။ တစ္နည္းေပါ့ သန္းေရႊအားေပးခဲ့လို႔ ျမန္မာေတြ ကားထုတ္လုပ္ေရးအတြက္ လံု႔လစိုက္ထုတ္ ရင္းႏီွိးထားခဲ့တာေတြ အလဟသတ္ ျဖစ္ကုန္ျပီ။ သမၼတႀကီးက အလုပ္နဲ႔ အဲဒီလို တလႊဲေတြကို ရပ္ျပစ္ေနရျပီ။ သန္းေရႊ လုပ္ခဲ့တာေတြဟာ အမွားေတြမဟုတ္ရင္ ဘာလို႔သမၼတႀကီးက ေျပာင္းေနဖို႔လိုမွာလဲ။ သန္းေရႊမွားတာေတြကို မွားပါတယ္ေျပာရင္ ႀကားကေန မခံနိုင္ျဖစ္ေနသူေတြ သမၼတႀကီးေရာ ၀န္ႀကီးေတြ တခ်ိဳ႕ကပါ ေျဗာင္ေျပာလာပါျပီ။ သူတို႔ကို အရင္ေ၀ဖန္ႀကပါဦး။
ဖက္ဒရယ္မူကို ျပန္ေဆြးေႏြးရရင္ အထက္ကေျပာသလို တန္းတူေရးမူဆိုျပီး လူဦးေရမတူညီတာနဲ႔ ဗမာကို လူမ်ိဳးတခုသတ္မွတ္ျပီး ၇/၁ နဲ႔အေပးအယူ အၾကပ္ကိုင္ေရးဆိုတာ ဒီမိုကေရစီေဘာင္ေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနပါတယ္။ အဲဒီမွာ တခုထပ္ေဆြးေႏြးရရင္ တတိုင္းတျပည္လံုးမွာ လူမ်ိဳးစုကို အေျခခံျပီး တန္းတူသတ္မွတ္လိုက္ရင္ ရွမ္းျပည္နယ္ကို ဥပမာထားေျပာပါမယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ရဲ့ လႊတ္ေတာ္မွာလဲ (ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မွာလဲ) လူမ်ိဳးကြဲေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနေတာ့ အဲဒီမွာလဲ လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္ထားရွိရပါမယ္။ ဘာလို႔ ထားရပါသလဲဆိုေတာ့ အထက္လႊတ္ေတာ္မွာ လူမ်ိဳးကို အေျခခံ သတ္မွတ္လိုက္တဲ့အတြက္ သူ႔သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္မွာလဲ လူမ်ိဳးကို အေျခခံတဲ့ ကိုယ္စားျပဳမႈကို လုပ္ေပးရပါေတာ့မယ္။ ကိုယ့္ျပည္နယ္မွာေတာ့ မက်င့္သံုးရင္ လူမ်ိဳးငယ္ေလးေတြကို လူမ်ိဳးႀကီးက အဲဒါမွ တကယ္လူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒ က်င့္သံုးတာျဖစ္ျပီ။ ေအာက္လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အထက္လႊတ္ေတာ္ကို လူမ်ိဳးစုကို အေျခခံျပီး လုပ္ရပါေတာ့မယ္။ ရွမ္းကို တဦးေပးရင္ က်န္လူမ်ိဳးေတြအားလံုးကို တဦးစီေပးရပါမယ္။ ဘယ္လိုေတြျဖစ္ကုန္မလဲ။ လူမ်ိဳးေတြအမ်ားႀကီးေလ။ တစ္ခါ ဗမာျပည္နယ္မွာလဲ လူမ်ိဳးစိတ္ေတြအမ်ားႀကီးမွ အမ်ားႀကီး။ ဘယ္လိုေတြ ျဖစ္ကုန္ႀကမလဲ။ သူတို႔မွာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္မွာ အမတ္ကိုယ္စားလွယ္ရဖို႔က ခက္ခက္ဆိုေတာ့ ျပည္နယ္လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္ကို အားထားရေတာ့မွာေလ။
ဒါကို ခင္ဗ်ားက ျပည္နယ္အဆင့္မွာ လႊတ္ေတာ္တစ္ရပ္ဘဲ ထားတယ္ေျပာခ်င္ရင္ေတာ့ တပိုင္းေပါ့။ က်ေနာ္ေျပာေနတာက အထက္လႊတ္ေတာ္မွာ လူမ်ိဳးကို အေျခခံသတ္မွတ္လိုက္ရင္ ျပည္နယ္ထဲမွာလဲ လိုက္သတ္မွတ္ကို သတ္မွတ္ရပါေတာ့မယ္။ ဗမာျပည္နယ္မွာဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္တရပ္ဘဲထားရင္ ဗမာလႊတ္ေတာ္မွာဆို ဗမာေတြကခ်ည္း လူအမ်ားစုဆိုေတာ့ က်န္လူမ်ိဳးစုေတြ အေရးဆိုဖို႔ကို ပိတ္ထားလို႔ကို ရေနျပီေပါ့။ ရွမ္းျပည္နယ္မွာလဲ လူမ်ိဳးစုအငယ္ေလးေတြ အေရးက လွ်စ္လွ်ဴရႈထားတာခံရဖို႔ မ်ားေနပါျပီ။ မဲအမ်ားအားက လူမ်ိဳးႀကီးလက္ထဲမွာေလ။ အဲဒါမေပးခ်င္ရင္ အဲဒါမွ ျပည္နယ္မွာ လူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒ က်င့္သံုးတာျဖစ္ေနပါျပီ။
ဒါေပမဲ့ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္မွာ ပထမေဆာင္းပါးမွာ ပါထားသလိုေပါ့။ ဥပမာ ရွမ္းအမတ္က တင္ျပေနတာေတြဟာ သူဘယ္ဟာကို ဦးစားေပးတင္ျပမလဲ။ သူ႔ရွမ္းအမ်ိဳးသားေတြ ကိစၥကိုဘဲ ဦးစားေပးတင္ျပမွာေပါ့။ ရွမ္းအမတ္က ႏွစ္ခုတင္ျပလာမယ္။ တစ္ခုက ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ားအေရး။ ေနာက္တစ္ခုက လူမ်ိဳးငယ္ေလးေတြအေရး။ တင္ျပမႈႏွစ္ခုမွာ တခုကိုဘဲ လုပ္ခြင့္ေပးလာရင္ သူ႔ရွမ္းေတြအတြက္ဘဲ လုပ္ေပးေတာ့မွာေပါ့။ အဲဒီမွာ က်န္လူမ်ိဳးစုေတြအတြက္ အားငယ္ေနရျပီ။ ဘယ္သူ႔ ကပ္ရေတာ့မယ္ မသိေတာ့ဘူး။
ေဒသကိုအေျခခံထားေတာ့ သူ႔ေဒသကလူက သူ႔ေဒသကအမတ္ကို တင္ျပလို႔ရျပီ။ ေဒသကို အေျခခံထားေတာ့ စိတ္ကသန္႔ေနတယ္။ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေရြးရာမွာလဲ ဥပမာ ရွမ္းျပည္မွာေနတဲ့ ဗမာလူမ်ိဳးတေယာက္က ေတာ္တယ္ စိတ္ထားေကာင္းသူ တိုင္းျပည္အေရး အမွန္တကယ္ လုပ္သူျဖစ္ေနရင္ေတာင္ သူက ရွမ္းျပည္နယ္ အထက္လႊတ္ေတာ္မွာ ၀င္ေရြးဖို႔ စိတ္မသန္႔ေတာ့ဘူး။ ၀င္ျပီး အေရြးခံရင္ေတာင္ အေရြးခံရဖို႔ သိပ္ခက္ေနျပီ။ ရွမ္းျပည္နယ္လူထုအတြက္ လူေကာင္းတေယာက္ ရွိေနေပမဲ့ လူမ်ိဳးကြဲေနလို႔ လူေကာင္းကို လက္လႊတ္ရေတာ့မယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေတာ့ ရွစ္ျပည္နယ္ ဖက္ဒရယ္မူကို အေမရိကန္မူနဲ႔ေတာ့ ဥပမာေပးခိုင္းနိုင္းတာ မလုပ္ႀကပါနဲ႔။ အေမရိကန္မူနဲ႔က လံုး၀ဆန္႔က်င္ေနျပီ။ အေမရိကန္နိုင္ငံဟာ ဒီဘက္ေခတ္ရဲ့ ဒီမိုကေရစီ ဖခင္နိုင္ငံလို႔ေတာင္ သတ္မွတ္လို႔ရပါတယ္။ ဖက္ဒရယ္မူရဲ့ ဖခင္လို႔လဲ သတ္မွတ္လို႔ရပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အေျခခံေတြျဖစ္တဲ့ လူမ်ိဳးကို အေျခမခံဘဲ နယ္ကို အေျခခံဖြဲ႔စည္းထားတဲ့မူပါ။ အခုရွစ္ျပည္နယ္မူက ဒီမိုကေရစီရဲ ့အေျခခံအဆိုအမိန္႔ျဖစ္တဲ့ လူမ်ိဳး ဘာညာ မခြဲရဆိုတာရဲ ့ဆန္႔က်င္ဘက္ကိုလဲ ယူထားတယ္။ တစ္ခါ အေမရိကန္မူကို ဖက္ဒရယ္မစစ္ဘူး ဆိုထားရာေရာက္ေစတဲ့ သေဘာေရာက္ေနေတာ့ ကိုယ္က ပိုစစ္တယ္ ဆိုထားျပီးမွေတာ့ ဘာလို႔ ကိုယ့္ေလာက္ မစစ္တာကိုနမူနာ ခိုင္းေနရပါေတာ့မလဲ တျခားအလားတူေသာ လူမ်ိဳးကိုအစြဲျပဳေသာ မူရွိမဲ့ နိုင္ငံတခုခုကို ေရြးဥပမာေပးႀကပါလို႔။ အေမရိကန္မူနဲ႔ ကေတာ့ အေျခခံကစျပီး ဟိုဘက္ကမ္း ဒီဘက္ကမ္းလို ကြဲလႊဲေနတာႀကီးကို ဇြတ္မွိတ္ ဥပမာေပးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဘရာဇီးနဲ႔ပီရူးက ေတာနက္ႀကီးေတြမွာ အခုထက္ထိ ထီိးထိီးက်န္ေနေသးတဲ့ ေတာေနလူမ်ိဳးစုေတြကို သြားေျပာျပႀကပါ။
ေနာက္တခု ရွစ္ျပည္နယ္မူကမွ ဖက္ဒရယ္စစ္တာပါဆိုရင္ အေမရိကန္၊ ဆြစ္ဇာလန္၊ ႀသစေတးလ်မူေတြကို ယွဥ္ျပေထာက္ျပျပီး ခင္ဗ်ားတို႔မူေတြက ဖက္ဒရယ္ မစစ္ဘူးဆိုျပီး စာတမ္းတင္ရင္နို္င္ ေဒါက္တာဘြဲ႔ ရနိုင္ပါတယ္။ ကမၻာကို ဦးေဆာင္ေနတဲ့ တိုင္းျပည္ႀကီးေတြရဲ့ အႏွစ္၂၀၀-ေက်ာ္ မူေတြက ဖက္ဒရယ္ မစစ္တာကိုသိရင္ ျပဳျပင္လာႀကပါလိမ့္မည္။ သူတို႔က မွားေနရင္ ျပဳျပင္ဖို႔ ၀န္မေလးႀကဘူး။
ရွစ္ျပည္နယ္မူကိုယခင္က အထက္လႊတ္ေတာ္ကို လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္ဆိုျပီး ၁၉၆၀-ႏွစ္မ်ားဆီ ကတည္းက ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲလာခဲ့ျပီး ၂၀၀၈- က်ေတာ့ ၁၀-ျပည္နယ္ဆိုျပီး ျပည္နယ္ႏွစ္ခု ထပ္တိုးျပီး အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္လို႔ လုပ္လာပါတယ္။ အဲဒီမွာ လူမ်ိဳးစု ဆိုတာကို ဆက္အသံုးျပဳဖို႔ ခက္လာေတာ့ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္လို႔ သံုးလာပံုရပါတယ္။ အမ်ိဳးသားနဲ႔ လူမ်ိဳးစု ဆိုတာက တကယ္ေတာ့ အတူတူပါဘဲ။ ကုလားႀကီးနဲ႔ မာမူႀကီး ပါဘဲ။ မင္းဘာလူမ်ိဳးစုလဲ ေမးတာနဲ႔ က်ေနာ္ဗမာပါလို႔ ေျဖမွာဘဲ။ ေနာက္တစ္ေခါက္ထပ္ျပီး မင္းဘာအမ်ိဳးသားလဲ ေမးလာလဲရင္ က်ေနာ္ဗမာပါဘဲ ေျဖမွာပါဘဲ။ တကယ္လို႔ က်ေနာ္က ဧရာ၀တီတိုင္းမွာ ေနသူလို႔ ထားပါေတာ့။ က်ေနာ့္ကိုေမးရင္ ဘာအမ်ိဳးသားလဲ ေမးလာရင္လဲ ဗမာလူမ်ိဳးလို႔ဘဲ ေျဖပါမယ္။ ဘာလူမ်ိဳးစုလဲ ေမးလာရင္လဲ ဗမာလို႔ဘဲေျဖပါမယ္။ ဧရာ၀တီတိုင္းက ကရင္လူမ်ိဳးကလဲ က်ေနာ္ ကရင္ဘဲေျဖမွာေပါ့။ ဧရာ၀တီတိုင္းသား မြန္လူမ်ိဳးကလဲ က်ေနာ္မြန္လို႔ဘဲ ေျဖမွာေပါ့။ အိႏၵိယႏႊယ္ဖြား ကုလားကလဲ က်ေနာ္ ကုလားလူမ်ိဳးပါလို႔ ဘဲေျဖမွာေပါ့။
ဘယ္သူကမ်ား က်ေနာ္က ဧရာ၀တီလူမ်ိဳးလို႔ ေျပာႀကမလဲ။ အဲဒီမွာ က်ေနာ္ဧရာ၀တီလူမ်ိဳးပါ ဧရာ၀တီအမ်ိဳးသားပါလို႔ ဘယ္သူေတြ ေျဖခြင့္ ေျပာခြင့္ရွိမွာလဲ။ ပါးစပ္ပါတိုင္း ေလွ်ာက္ေျပာလို႔ မရဘူးေလ။ ဒါဆိုရင္တခ်ိန္မွာ စစ္ကိုင္းလူမ်ိဳး၊ မႏၱေလးလူမ်ိဳးေတြ ထပ္တိုးေပးလာရပါမယ္။ ဧရာ၀တီအမ်ိဳးသား /ဧရာ၀တီလူမ်ိဳးကို ဘယ္လိုသတ္မွတ္မွာလဲ။ ဧရာ၀တီလူမ်ိဳးကို ဘယ္လို သတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ သတ္မွတ္မယ္ဆိုတာ မထုတ္ျပန္ရေသးဘဲ အထက္လႊတ္ေတာ္မွာ ေနရာေပးတာကေတာ့ ႏြားေရွ ့ထြန္က်ဴး ျဖစ္ေနျပီ။ ႀကည့္လဲ လုပ္ႀကပါလို႔ဘဲ။ အခုေတာင္ န.အ.ဖ. လက္ထက္ ကိုးကန္႔နယ္သားေတြကို ကိုးကန္႔ လူမ်ိဳးလုပ္ထားတာ ရႈပ္ေနျပီ။
ေျပာခ်င္းေျပာရရင္ က်ေနာ္ဧရာ၀တီသားပါဘဲ ေျပာပါတယ္။ က်ေနာ္ေရႊဘိုသား စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ရန္ကုန္သားနဲ႔ မႏၱေလးသူ ဆိုတာ သီခ်င္းေလးေတာင္ ရွိပါေသးတယ္။ ရန္ကုန္အမ်ိဳးသားနဲ႔ မႏၱေလးအမ်ိဳးသမီးလို႔ မဆိုထားပါဘူး။ ရန္ကုန္သား ရန္ကုန္သူ ဘဲဆိုပါတယ္။ ထား၀ယ္သား ဘိတ္သား ဘဲဆိုပါတယ္။ ထား၀ယ္လူမ်ိဳး၊ ဘိတ္လူမ်ိဳးလို႔ ဘယ္သူမွ မသံုးႀကပါဘူး။ ဒါေတာင္န.၀.တ.လက္ထက္မွာ ကိုးကန္ ့တရုတ္ေတြကို ကိုးကန္႔ တိုင္းရင္းသားလုပ္ေပးျပီး ဇါတ္ရႈပ္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ တကယ္က ကိုးကန္႔နယ္သား တရုတ္လူမ်ိဳးေတြပါ။ ကိုးကန္႔ လူမ်ိဳးဆိုတာ ရွိမွမရွိတာဘဲ။
က်ေနာ္ အျမင္အေနနဲ႔ ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုကို တကယ္မွ်မွ်တတ ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိႀကရင္ နိုင္ငံတကာက ပညာရွင္ႀကီးေတြကို ဖိတ္ေခၚျပီး အႀကံဥာဏ္ယူသင့္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ အခုဆြဲထားတဲ့ ဦးေန၀င္း လုပ္ခဲ့တဲ့ ျပည္နယ္ခုႏွစ္ခု၊ တိုင္းခုႏွစ္တိုင္းကလဲ မေကာင္းလွဘူးဘဲ ျမင္ပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ အဆင္မေျပပါဘူး။ တကယ္ကေဒသနဲ႔ လမ္းပမ္းဆက္သြယ္ေရးကို အေျခခံျပီး နယ္ေဒသ ကိုသတ္မွတ္သင့္ပါတယ္။
ဥပမာေပါ့ ခ်င္းျပည္နယ္အထက္ပိုင္းဆိုရင္ တီးတိန္နယ္ဟာ ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေႀကာင္းအရ ကေလးျမိဳ႕နဲ႔ ဆက္သြယ္ေနရတာပါ။ စစ္ကိုင္းအထက္ပိုင္း နန္းယြန္းနယ္ကဆိုရင္ လူထုသြားလာေရးကိုက ကခ်င္ျပည္နယ္ဘက္ကေန လွည္႔သြားလာရတာပို အဆင္ေျပေနတာေတြကို ေဒသခံေတြနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ ေရာက္ဖူးမွ ပိုသိပါမယ္။ အခုလိုေရးေတာ့ နန္းယြန္ျမိဳ႕က နာဂလူမ်ိဳးေတြကို ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲ သြတ္သြင္းရာ မေရာက္ေပဘူးလား ေမးစရာျဖစ္လာပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးကို အေျခခံထားရင္ ဒီလိုဘဲျမင္မွာေပါ့။ နယ္ေတြကို အေျခခံလိုက္ရင္ ဒီလို လူမ်ိဳးအစြဲ တစတစေပ်ာက္သြားျပီး သြားေရးလာေရး အဆင္ေျပမႈအေပၚ အေျခခံျပီး ေက်ေက်နပ္နပ္ ျဖစ္လာပါမယ္။ လူမ်ိဳးကိုအေျခခံထားေတာ့ စိတ္ထဲမွာကို တေန႔တရက္ရက္ ျပည္ေထာင္ႀကီးျပိဳကြဲရင္ ဟိုျပည္နယ္ထဲ ပါသြားေတာ့ မေယာင္ေယာင္ အျမင္ေလးေတြက ခံထားသလို ျဖစ္ေနတာကို မေက်ာ္နိဳင္ႀကေတာ့ဘူး။
လက္ရွိ ျပည္နယ္နင့္တိုင္း ၁၄- ခုထက္ပိုျပီး ေဒသ သို႔မဟုတ္ နယ္အလိုက္ တိုးခ်ဲ ့ဖြဲ႔စည္းျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို က်စ္က်စ္လစ္လစ္ လုပ္ကိုင္နိုင္မႈကို အေျခခံျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဇံုကို စဥ္းစားရင္ ပိုမိုသင့္ေလွ်ာ္မည္ဟု ယံုႀကည္မိပါတယ္။ ဆြစ္ဇာလန္ နိုင္ငံဟာ ဧရိယာအရ ေသးငယ္ေပမဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ဇံုေတြ အမ်ားႀကီး ခြဲထားပါတယ္။ အမ်ားစုက ဂ်ာမန္အမ်ိဳးႏြယ္ေတြျဖစ္ျပီး ျပင္သစ္၊ အီတလီ၊ ႀသစတီးယား လူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ေပါင္းစည္းထားေပမဲ့ နိုင္ငံေလးဟာ စည္းလံုးျပီး ကမၻာႀကီးကို ဦးေဆာင္ေနတာ နမူနာယူသင့္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးအမည္ေဖ်ာက္ထားျပီး လူမ်ိဳးကြဲေတြစုေပါင္းျပီး စုစုစည္းစည္းရွိေနတာ ကိုနမူနာ ယူသင့္ပါတယ္။
ျပည္နယ္တိုင္း-၁၄-ခု ဆိုတာ လက္ေတြ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ မျပည့္စံုလွသလို နာဂနဲ႔ ၀ လူမ်ိဳးေတြရဲ့ ေဒသေတြဟာ အလြန္ေ၀းလံတဲ့ေဒသ ေတြမွာ ရွိေနေတာ့ သီးသန္႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေပးသင့္ေသာ ေဒသမ်ားလို႔လဲ ျမင္ပါတယ္။ တခါ ရွမ္းျပည္နယ္မွာကို လက္ရွိအတိုင္းဆို ျမိဳ႕ေတာ္ေတာင္ႀကီးနဲ႔ ဒုတိယျမိဳ့ေတာ္ လာရႈိးဟာလဲ မႏၱေလးကေနတဆင့္ သြားေနႀကရပါတယ္။ အခုေနအတိုင္းကို ရွမ္းျပည္နယ္မွာ ေတာင္ႀကီးမွာ ရွမ္းလူထုအတြက္ တိုင္းေဆးရံုႀကီး ေဆာက္ထားပါတယ္။ လာရႈိးက လူထုအတြက္ေတာ့ မႏၱေလးကို အားထားေနႀကရတာပါဘဲ။ မႏၱေလးကမွ မနိုင္ရင္ ရန္ကုန္ပါဘဲ။
ဓမၼဒိဌာန္က်က် သံုးသပ္ သင့္ႀကပါတယ္။ လူမ်ိဳးအေျခခံတာ စိတ္၀မ္းကြဲမႈကို ပိုျဖစ္ေစတယ္ဆိုတာကေတာ့ မဟုတ္ဘူး ျငင္းရခက္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ရန္ကုန္နဲ႔မႏၱေလး တကၠသိုလ္ႀကီးေတြမွာ အခန္းေတြ အေဆာင္ေတြကို လူမ်ိဳးနဲ႔ ခြဲျပီးထားမယ္၊ အားကစားအသင္းေတြကို လူမ်ိဳးနဲ႔ ခြဲျခားထားရင္ ဘာျပသနာျဖစ္လာမလဲ။ ဘာလို႔ခြဲျခားျပီး မထားခဲ့တာလဲ။ တကၠသိုလ္ႀကီးေတြမွာ ေမဂ်ာအလိုက္ခြဲျပီး အားကစား လုပ္ေပးတာေတာင္ တစ္ခါတစ္ရံ ေမဂ်ာအစြဲေတြနဲ႔ ျပသနာေတြ တက္ႀကရပါတယ္။ လူမ်ိဳးအလိုက္ ခြဲလိုက္ရင္ သတ္ကုန္ႀကပါမယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ မႏၱေလးတကၠသိုလ္မွာ လူမ်ိဳးအလိုက္ ခြဲျခားထားတာ မလုပ္ထားေတာ့ လူမ်ိဳးေရးျပသနာ မရွိခဲ့ပါဘူး။
တဆက္ထဲေပါ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဖက္ဒရယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အသံထြက္လာရင္ လူတိုင္းက ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို လက္ကိုင္ျပဳျပီး ဗမာက လူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒ ဘာညာေအာ္ႀကပါတယ္။ က်ေနာ္လည္း ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို တကယ္သိလာတာ အႏွစ္အစိပ္ေလာက္ရွိပါျပီ။ ဖတ္ႀကည့္တယ္။ စာသားထဲက ဖြင့္ဆိုမႈကိုဘဲ အေလးထားေနခဲ့တာပါ။ မႏၱေလးေထာင္ေရာက္ေတာ့မွ ၁၉၇၂- မ.ဆ.လ. အေျခံဥပေဒေရးဆြဲတုန္းက ၁၀-က ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ျမင္းျခံေထာင္မွာ ၂ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္ အသားလြတ္ အခ်ဳပ္ခံရဖူးတဲ့ ကေလးျမိဳ႕နယ္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးဒိုေထာင္းက ေျပာေတာ့မွ ငါေတာ္ေတာ္ ညံ့ေသးတာကို သိလိုက္ပါတယ္။
ခင္ဗ်ားက ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို PRODUCT ဘဲရွာႀကည့္ေနတာလား။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြရဲ့ ေစတနာကိုေရာ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားျပီး မႀကည့္ဘူးမဟုတ္လားတဲ့။ ရုတ္တရက္ က်ေနာ္နားမလည္ဘူး။ ဘာလဲရွင္းျပပါအံုးဆိုေတာ့ ခင္ဗ်ားက ဗမာလုပ္ျပီး ေစတနာေတာင္ ေကာင္းေကာင္း နားမလည္ပါလား နဲ႔ေျပာတာခံရပါတယ္။ ရွင္းမျပဘူး။ ေနာက္ေန႔ေတြမွ ရွင္းျပတယ္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ေပၚလာတာကိုက ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြက အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ကေန လြတ္လပ္ေရး ရယူေရးကို မလိုလားၾကဘူးတဲ့။ ဒါေႀကာင့္ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔ အဂၤလန္မွာ ေတာင္းဆိုေနခ်ိန္မွာ ကန္႔ကြက္ ေႀကးနန္းပို႔ႀကတာတဲ့။ အဂၤလိပ္ကလဲ DIVIDE & RULE လုပ္ထားတာပါ။ ဗမာဘုရင္စံနစ္ကိုေတာ့ ေျမလွန္ထိုး အစေဖ်ာက္ျပစ္တယ္။ ျပည္နယ္ေတြမွာက်ေတာ့ ေစာ္ဘြားေတြကို ပေဒသရာဇ္စံနစ္ မ်ိဳးဆက္ကို အကာအကြယ္ေပးျပီး ဗမာနဲ႔မတူေအာင္ ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္ေစတယ္။ အဲဒီေတာ့ ရွမ္းလူထုက ဒီေစာ္ဘြားေတြဟာ ဥပေဒအထက္မွာကို လု္ပကိုင္လာတာရွိေတာ့ ရွမ္းလူထုက ပေဒသရာဇ္စံနစ္ကို မနစ္ျမိဳ႕ေနခ်ိန္ လြတ္လပ္ေရးရရင္ သူတို႔ခံစားေနတဲ့ ပေဒသရာဇ္ စံနစ္ႀကီး ပ်က္ျပားသြားမွာ စြန္႔လႊတ္ရမွာဆိုတဲ့ အတၱတကိုယ္ေကာင္းစိတ္နဲ႔ ကန္႔ကြက္တယ္ေပါ့။
ပင္လံုမွာ ေဆြးေႏြးရတာကိုက ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြကို အေလးထားရလို႔ ျဖစ္လာရတာ။ တခါသူတို႔ကို ေတာင္ႀကီးမွာ လူထုက ဆန္႔က်င္တာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဦးဒိုေထာင္းက က်ေနာ့္ကိုေထာက္ျပီ။ ခင္ဗ်ားေတြ႔လား ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ေစ့ေစ့ေလး ခြျဲခားစိတ္ျဖာႀကည့္ပါတဲ့။ သူေထာက္ျပေတာ့မွ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြအဓိက ေတာင္းဆိုမႈက သူတို႔ရဲ့ ပေဒသရာဇ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆက္လက္ခြင့္ျပဳဖို႔ ေတာင္းဆိုထားတာပါတဲ့။ ဒီမိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆိုတာေလးကို နည္းနည္းေလးဘဲ ေရးထားတာပါတဲ့။ က်ေနာ္လဲ ေထာင္ကလြတ္မွ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ျပန္ရွာဖတ္မွ သူေျပာတာ ဟုတ္ေနပါတယ္။ ျပန္စဥ္းစားႀကည့္ေတာ့ ေစာ္ဘြားစံနစ္နဲ႔ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ေပါင္းစပ္လို႔မွမရနိုင္တဲ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ စံနစ္ႀကီးကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခမ်ာ ေအာင့္သက္သက္နဲ႔ (မသိဘဲဘယ္ေနပါ့မလဲ) လက္မွတ္ထိုး ေပးခဲ့ရတာေလး ကိုျပန္ေတြးႀကည့္ႀကပါ။ ပင္လံုမွာ ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြက လူထုအတြက္ဦးစားေပး ေတာင္းဆိုထားတာလား သူတို႔အတြက္အဓိကထား ေတာင္းဆိုတာလားဆိုတာကို ျပန္ခြဲျခား စိတ္ျဖာႀကည့္ႀကပါအံုးလို႔။
တစ္ခါ ရွမ္းေစာ္ဘြားဆိုတာ ပေဒသရာဇ္စံနစ္ဆိုေတာ့ သက္ဦးဆံပိုင္ေပါ့။ ၁၉၅၉-ေလာက္မွာ အခု တကၠသိုလ္ ရိပ္သာလမ္းေပၚက နိုင္ငံျခားဘာသာတကၠသိုလ္ အနီးက ယခင္ ယဥ္ေဆြ စားေတာ္ဆက္ ဆိုင္ပိုင္ရွင္ဟာ ကိုးကန္႔ေစာ္ဘြားႀကီးရဲ့ သမီိးပါ။ ျမန္မာနံမည္ေတာ့ ေမ့ေနျပီ။ OLIVE YOUNG လို႔ေခၚပါတယ္။ အခု ေလာ္စစ္ဟန္တို႔ရဲ့ ဆရာႀကီးေပါ့။ ရုပ္ရွင္မင္းသမီးႀကီး တေယာက္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေက်ာ္ႀကားခဲ့ပါတယ္။ သူကငယ္ငယ္က ေယာက်ာ္းစိတ္ေပါက္ေနသူ။ စိတ္ကလည္း တကယ္ဆတ္တယ္။ သြားေလရာ ျမင္းစီးသြားတယ္။ ခါးႀကားမွာ ေျခာက္လံုးျပဴးနဲ႔။ တစ္ခါက လာရႈိးသိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး ေဟာ္နန္းကို လာလည္ပါတယ္။ ေဟာ္နန္းအေပါက္၀မွာ ေဂၚရခါးအေစာင့္ႏွစ္ဦးက ဟိုေခတ္ကာလ ထံုးစံအတိုင္း ေရွးေခတ္က ရိုင္ဖယ္ေသနတ္ အရွည္ႀကီးေတြကို ကန္႔လန္႔ခံျပီး တားရပါတယ္။ ျပီးလံုျခံဳေရးက လာေမးပါမယ္။ သူက တစ္ခါထဲ ပစ္စတို ကိုထုတ္ျပီး ေဂၚရခါးစစ္သားႏွစ္ဦးကို ရင္၀ေတြခ်ည္း ပစ္ခ်ထဲ့လိုက္ပါတယ္။ ေသကုန္ပါတယ္။ တစ္ခါရွမ္းျပည္သူလူထုဟာ အစိုးရကိုလည္း အခြန္ေဆာင္ရ ေစာ္ဘြားေတြကိုလဲ အခြန္ေဆာင္ရေတာ့ အခြန္ႏွစ္ထပ္ေဆာင္ ေနၾကရပါတယ္။ ေစာ္ဘြားေတြကိုလဲ အခုထိုင္းမွာ ဘုရင္ႀကီးကို ေႀကာက္ႀကရလို ေႀကာက္ႀကရပါတယ္။ ေစာ္ဘြားသမီိးဆိုေတာ့ အျပစ္မျဖစ္ေအာင္လုပ္ေပးႀကရပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ မေလးရွားမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ အနည္းငယ္အထိ ဘုရင္သားသမီးေတြက လူသတ္ရင္ေတာင္ ျပစ္မႈမေျမာက္ဆိုရတဲ့ စံနစ္ႀကီးရွိခဲ့သလို ပေဒသရာဇ္စံနစ္ႀကီးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီစံနစ္ ဘယ္လိုမွ စပ္ဟလို႔မရတဲ့ စံနစ္နစ္ခုကို ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ သေဘာတူထားရတာပါ။ ဆယ္ႏွစ္ျပည့္ရင္ ခြဲထြက္ခြင့္ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္မဖတ္မိပါဘူး။
အဲဒါေႀကာင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းက အိမ္ေစာင့္အစိုးရလက္ထက္မွာ ဒီပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားစံနစ္န႔ဲ ဒီမိုကေရစီစံနစ္နစ္ခုဟာ သဟဇာတ မျဖစ္နိုင္ဘူးဆိုတာကို ေက်ေက်လည္လည္ ေဆြးေႏြးျပီး အိမ္ေစာင့္အစိုးရ လက္ထက္မွာ ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြကို ျပည္သူလူထုဆီက မတန္တဆ အခြန္ေကာက္ခံေနတာေတြ ရပ္ဆိုင္းေပးျပီး ပေဒသရာဇ္ ေစာ္ဘြားစံနစ္ (အာဏာ) စြန္႔လႊတ္ဖို႔ကို ေလွ်ာ္ေႀကးေတြ သိန္းေပါင္းမ်ားစြာေပးျပီး လက္မွတ္ထိုးျပီး စြန္႔လႊတ္ခိုင္းလိုက္ပါတယ္။ ေစာ္ဘြားေတြကလည္း သေဘာတူ လက္မွတ္ထိုး ေပးခဲ့ပါတယ္။ တကယ္လဲ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ပေဒသရာဇ္ ေစာ္ဘြားအာဏာက ခဏခဏ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္လာရပါတယ္။
ျပီး ၁၉၆၂- မွာ ေစာ္ဘြားေတြဦးေဆာင္ျပီး ရွစ္ျပည္နယ္မူ လုပ္လာေတာ့ ျပသနာက ေခါင္ခိုက္သြားေတာ့တာပါ။ ေစာ္ဘြား အာဏာစြန္႔လႊတ္ဖို႔ ေလွ်ာ္ေႀကးေတြ မတရားအမ်ားႀကီး ေပးထားရမွ မႀကာေသးဘူး။ တစ္ခါအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ တဖက္လွဲ႔ ျပန္ရႈပ္လာတယ္လို႔ ဦးေန၀င္းေရာ စစ္တပ္ အသိုင္းအ၀ိုင္းကပါ ျမင္လာပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကသာ ရွစ္ျပည္နယ္မူဆိုတာ လက္ခံလိုက္ရရင္ အရွိန္မေသေသးတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္နဲ႔ တစ္ခါ အစိုးရထဲမွာ အုပ္စုေတြ အစိပ္စိပ္မႊာမႊာ ျပိဳကြဲေနခ်ိန္ တိုင္းျပည္အေရး ေတြးႀကည့္ရင္ ဘယ္လိုျဖစ္လာ မလဲေတာင္ မေတြးတတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေႀကာင့္ဦးေန၀င္း အာဏာသိမ္းတာကို နိုင္ငံေရးသမားႀကီးတခ်ိဳ႕က ေထာက္ခံႀကပါတယ္။ အာဏာသိမ္းျပီး ေနာက္ပိုင္း အာဏာကို မစြန္႔လႊတ္ေတာ့ဘဲ တကိုယ္ေကာင္း ဆန္လာေတာ့မွသာ ျပန္ကန္႔ကြက္ခဲ့ႀကတာပါ။ ဒါေတြက သမိုင္းေတြပါ။ က်ေနာ္တို႔က ငယ္ပါေသးတယ္။ အာဏာသိမ္းတယ္ဆိုတာကို နားမလည္ေသးပါ။ အာဏာဆိုတာ ဘာလဲေမးတယ္။ ရွင္းျပတာကို နားမလည္ေသးတဲ့ အရြယ္ပါ။
အခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ျမန္မာနိုင္ငံႀကီးကေန အားလံုးခြဲထြက္ဖို႔ အႀကံအစည္ မထားႀကသူမွန္ရင္ နိုင္ငံေတာ္ရဲ့ အေျခခံဥပေဒဟာ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈကို ဦးတည္ေစမဲ့ ဒီမိုကေရစီရဲ့ အေျခခံအက်ဆံုးမူနဲ႔လည္း ဆန္႔က်င္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးနဲ႔ ကန္႔သတ္ထားမႈကို ေရွာင္ရွားျပီး နိုင္ငံတကာ ပညာရွင္ႀကီးေတြရဲ့ အႀကံဥာဏ္ရယူလုပ္ဖို ့ သင့္ေတာ္ပါမယ္လို႔ တင္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ အေျခခံဥပေဒဟာ နိုင္ငံသူ၊ နိုင္ငံသားတိုင္းအေပၚ လႊမ္းမိုး အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစမယ့္ အေရးကိစၥ နိုင္ငံသားတိုင္းရဲ့ ေရွေရးမို႔ နိုင္ငံသူနိုင္ငံသားတိုင္း ေျပာဆိုေ၀ဖန္ အႀကံျပဳခြင့္ရွိေသာ အေရးကိစၥျဖစ္သလို ဒီမိုကေရစီစံနစ္ ဆိုတာဟာလဲ အျမင္မတူတာေတြကို ေႀကေႀကလည္လည္ သေဘာထားႀကီးႀကီး ေဆြးေႏြးခြင့္တင္ျပခြင့္ ရွိပါတယ္။ အားလံုးကိုလဲ မငယ္နိုင္၊ ေလာကပါလ၊ Salai Kipp Kho Lian နာမည္ထုတ္ေဖၚျပီး ေရးလာေသာ ကိုေအာင္ျမင့္တို႔လို တခ်ိဳ႕ေသာသူမ်ားလို သေဘာထားႀကီးႀကီး မိမိအေတြ႔အႀကံဳ အျမင္ေတြကို စာဖတ္သူမ်ား ပိုမိုအသိအျမင္ က်ယ္လာေအာင္ ျပည့္ျပည့္စုံစံု တင္ျပႀကဖို႔လည္း ဖိတ္ေခၚပါတယ္။
န.အ.ဖ.လို နိုင္ငံအေရးဟာ တိုင္းသူျပည္သားေတြနဲ႔ မဆိုင္မပါနဲ႔ လုပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ေလးေတြကို ျပန္စဥ္းစားႀက သံုးသပ္ႀကပါလို႔ ေျပာရင္း နိုင္ငံေတာ္ရဲ့ အေျခခံဥပေဒဟာ ၁၉၄၇-ခုဥပေဒဟာ နယ္ခ်ဲ႕ေအာက္မွာ အတည္ျပဳခဲ့ရတဲ့ အေရးေပၚဥပေဒပါ။ တက္သုတ္ရိုက္ဆဲြခဲ့ရတဲ့ ဥပေဒပါ။ တစ္ခါ ၁၉၇၄- ဥပေဒကေတာ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ တစ္ဦးထည္း အာဏာအကန္႔သတ္မဲ့ ခ်ဳပ္ကိုင္ေရးအတြက္္ လူထုကို ေျဗာင္လိမ္္လုပ္သြားတဲ့ ဥပေဒပါ။ အခုနာဂစ္ကေတာ့ အာဏာအယစ္မူးဆံုး အတၱလြန္ကဲရာမွာ ကမ္းအကုန္ဆံုး လူယုတ္မာႀကီး တဖက္သတ္ ေရးဆြဲထားျပီး တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔ေတြရဲ့ တင္ျပခြင့္ကိုေတာင္ တစက္ကေလး ထဲ့မစဥ္းစားထားတဲ့ တိုင္းျပည္မွာ ျပည္ပကိုကၽြန္ ငါးသန္းေမြးထုတ္ ေပးလိုက္တဲ့ ဥပေဒႀကီးပါ။ အခုနယ္စပ္မွာ ဆြဲထားတာကလဲ ျမန္မာလူထုက တရား၀င္လႊတ္ထားသူေတြ မဟုတ္ေတာ့ ဒါဟာ အေျခခံအေနနဲ႔ ယူလို႔ဘဲရပါမယ္။ ဒါကို လက္ခံရမယ္လို႔ မလုပ္သင့္ပါဘူး။ ျပည္တြင္းက ဗမာေတြ ဘာမွန္းေတာင္ မသိႀကရေသးပါဘူး။ ဗမာေတြမွာ ႀကိဳက္ခြင့္ရွိသလို မႀကိဳက္ခြင့္ဆိုတာဟာလဲ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရး တရပ္ဆိုတာကိုေတာ့ သတိကပ္သင့္ပါတယ္။
ဘယ္လိုဘဲျဖစ္ျဖစ္ ပင္လံုလို လူမ်ိဳးစုအားလံုး တန္းတူရည္တူ ပါ၀င္ျပီး ေဆြးေႏြးညွိနိုင္း အေျခခံမူကို ခ်မွတ္ျပီး လူမ်ိဳးစုတိုင္း မွ်မွ်တတျဖစ္မဲ့ ဥပေဒသာလွ်င္ ေရရွည္တည္တံပါမယ္။ ေရရွည္တည္တံ့့ဖို႔ မွ်မွ်တတရွိရပါမယ္။ ေနာက္ဆံုး တိုင္းတျပည္လံုး နိုင္ငံသူ၊ နိုင္ငံသားတိုင္းအားလံုး မဲမထဲ့မေနရ သတ္မွတ္ျပီး နိုင္ငံတကာ အကဲခတ္သူေတြ ေလ့လာခြင့္ေပးျပီး လြတ္လပ္တရားမွ်တတဲ့ လူထုဆႏၵခံ ယူပြဲႀကီးလုပ္ျပီးမွသာ အေျခခံဥပေဒဟာ အတည္ျပဳရမွာပါ ဆိုတာေလး သတိကပ္ႀကဖို႔ပါ။
အားလံုးကိုေလးစားလွ်က္ ႏွင့္ဒီအေျခခံဥပေဒကိစၥဟာ ဆတ္ဆတ္ထိမခံတဲ့ ျပသနာဆိုတာ သိလွ်က္နင့္ မႀကာခင္ေရွာင္လႊဲမရဘဲ ကိုင္တြယ္ရေတာ့မဲ့ကိစၥမို႔ ေရွာင္လႊဲမေနသင့္လို႔ ပြဲဆူမယ္ မေက်လည္သူေတြ မ်ားလာမယ္ ဆိုတာကို သိသိနဲ႔ ေရးလိုက္ရပါတယ္ ဆိုတာ နားလည္ေပးနိုင္ႀကမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္လွ်က္....
လႈိင္ျမင့္
ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္ရဲ႕ ယခင္ေဆာင္းပါးမ်ား ျပန္လည္ဖတ္ခ်င္ရင္ Labelsမွ ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ႏွိပ္ျပီး ျပန္လည္ ဖတ္ရွဳႏိုင္ပါရန္...