ဒလျမိဳ ့ေတာ္ႀကီး စီမံကိန္း တတိယပိုင္း (ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္)
ယခုဒလျမိဳ႕ေတာ္ စီမံကိန္းအား တရုတ္နဲ႔ ပူေပါင္းလုပ္ေဆာင္မယ္လို႔ သတင္းထြက္ေနတဲ့ စီမံကိန္းျပပံုစံ..
ဒလျမိဳ ့ေတာ္ႀကီး စီမံကိန္း တတိယပိုင္း
(ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလွဳိင္ျမင့္)
အထက္မွာ ဒလျမိဳ႔႕ေတာ္ႀကီး တိုးခ်ဲ႕တဲ့အခါ ဒလဘက္ျခမ္း ျမိဳ႕နယ္အားလံုး ေကာ့မႈး/ ကြမ္းျခံကုန္း/ လက္ခုပ္ကုန္း/ က်ိဳက္ေထာ္/ တြံေတး ရွိသမွ် အားလံုးအထိကို တိုးခ်ဲ႕ရပါမယ္ဆိုေတာ့ လယ္သမားေတြရဲ့ လယ္ယာေျမေတြ ဧကေပါင္း မ်ားစြာ အသိမ္းခံရမွာပါ လယ္တစ္ဧကကို ဥပမာ သိန္းႏွစ္ဆယ္ ေလ်ာ္ေေႀကးေပးပါဦး အစိုးရကျပန္ျပီး လူေနအိမ္ တိုက္ေဆာက္ဖို႔ ရာင္းရင္ေနရာအလိုက္ တစ္ဧကကို သိန္းေပါင္း ေသာင္းခ်ီရမွာပါ။ လုပ္ငန္းလိုပ္ဖို႔ ခ်ေပးရင္လဲ အဆင္ေျပေျပ တစ္ဧကကို ရာနဲ႔ခ်ီရမွာပါ။ အဲဒီေတာ့ မိမိလယ္သမားေတြကို သက္သက္ညွာညွာ မွ်မွ်တတေလး လူႀကီးလူေကာင္း စိတ္ဓါတ္ေလးေတာ့ ထားေပးပါမွ ကံတရားရဲ့ ပံ့ပိုးမႈ ျပည့္ျပည့္၀၀ရျပီး ျမိဳ႕ေတာ္ စီမံကိန္းႀကီး အဆင္ေျပ ေအာင္ျမင္ပါမယ္။ ကံတရားကို ထည့္မစဥ္းစားရင္ေတာ့ တိုင္းျပည္လဲနာမယ္ ဒီျမိဳ႕ေတာ္ႀကီးဟာလဲ မဂၤလာကင္းမဲ့ေသာ မတရားမႈနဲ့ အုတ္ျမစ္ခ်လိုက္တဲ့ ျမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ျဖစ္သြားမယ္ဆိုရင္ ဒါဟာျပန္ျပဳျပင္လို႔ ရေကာင္းတဲ့ အရာမဟုတ္ပါဘူး။
ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကလည္း လူႀကီးမင္းမ်ားကို ကံတရားရႈေဒါင့္ကေန ႀကိဳႀကိဳတင္တင္ေလး ေဟာထားေပးရန္ ဒီေဆာင္းပါးေပၚကေန ေလွ်ာက္ထား အပ္ပါသည္ဘုရား။ ျမိဳ႕ေတာ္ႀကီးဟာ တိုင္းျပည္ကို ကိုယ္စားျပဳမဲ့ ေအာင္ေျမလို မဂၤလာတရား က်က္သေရအေပါင္း ခေညာင္းေနရန္ အလြန္ပင္ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ အခါရက္လဲ အလြန္ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ေရြးခ်ယ္ရန္ လိုအပ္လွပါတယ္။
ျမိဳ႔ေတာ္ႀကီးဟာ ဒလမွာတင္ ကြက္ကြက္ေလး တည္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ နိုင္ငံတကာအဆင့္မွီ ေလယာဥ္ကြင္းႀကီးဟာလဲ ရန္ကုန္မွာ တည္လို့မရပါဘူး။ န.၀.တ.လက္ထက္ ဗိုလ္ခင္ညႊန္႔ လက္ညဳိးထိုးခဲ့တဲ့ ပဲခူးဘက္က ေလယာဥ္ကြင္းဟာလဲ အလြန္ခရီးလမ္း ေ၀းလွပါတယ္။ ဒလဘက္မွာ တည္ေဆာက္လုိက္ရင္ အလြန္အခ်က္အျခာက်ျပီး စီးပြားလည္ပတ္မႈကို အေကာင္းဆံုးပ့့ံပိုးမႈ (Optimum Efficient) ရေစပါမယ္။ ေလယဥ္ေျပးလမ္း ႏွစ္ခုလုပ္ထားျပီ.. ႏွစ္မ်ားမႀကာမွီမွာ ေနာက္ထပ္ေျပးလမ္း သံုးခု၊ ေလးခုအထိ တိုးခ်ဲ႕ႏိုင္ရန္ ေနရာ ရာထားရန္ လိုလာပါမယ္။
ဒလျမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေဆာက္လိုက္တာနဲ႔ ဒလျမိဳ႕ေတာ္နဲ႔ နယ္ေဒသမ်ားရဲ့ ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေႀကာင္းမ်ားဟာ ရန္ကုန္ႏွင့္ နယ္ေဒသမ်ား ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေႀကာင္းနဲ႔ လံုး၀ ကြဲလႊဲသြားပါမယ္။ ဥပမာေပးရရင္ အခု ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚ ေဒသသို႔ သြားေနတဲ့ ေရေႀကာင္း သေဘၤာလမ္းေႀကာင္းဟာ အခုလက္ရွိ ရန္ကုန္ကို လာရသလို တိုးျမစ္ကေန အထက္ျပန္ဆန္ျပီး တြံေတးတူးေျမာင္းကို ျဖတ္ေနရတာမ်ိဳး မရွိေတာ့ဘဲ က်ိဳက္ေထာ္ သိုမဟုတ္ ကြမ္းျခံကုန္းတို႔ဟာ ျပည္တြင္း သေဘၤာဆိပ္ကမ္းေတြ ျဖစ္လာပါမယ္။ ေရေႀကာင္း ခရီးသြားရခ်ိန္ေတြ က်ဳံ႕သြားပါမယ္။ သေဘၤာဆိပ္ေတြကလဲ အခုရန္ကုန္မွာလို သေဘၤာတစ္စိီးနဲ႔ တစ္စီးထပ္ကပ္ရပ္ ေနစရာမလိုေအာင္ သေဘၤာဆိပ္ေတြ အမ်ားႀကီးထားလာနိုင္ပါမယ္ ။ အဲဒီလိုထားနိုင္ျပီ ဆိုတာနဲ႔တင္ ကြမ္ေဘယာႀကီးေတြနဲ႔ (Conveyors) ကုန္အတင္အခ် ကရိန္းေတြနဲ့ကုန္အတင္အခ် သေဘၤာအမ်ိဳးအစားေတြ ပါလုပ္ထားရင္ ကုန္က်စားရိတ္သက္သာ ျမန္ဆန္ လုပ္အားသက္သာတဲ့ နည္းစနစ္ေတြနဲ့ ကမၻာကို ရင္ေဘာင္တန္း လာနိုင္ပါမယ္။ ဆိပ္ကမ္းရွားပါးလို႔ အခုရန္ကုန္မွာဆို ဆိပ္ကမ္းဆိုရင္ အေကာင္ႀကီး နိုင္သမွ်ႀကီးႀကီးတို႔သာ ရနိုင္ေသာ အရာျဖစ္ေနတာေတြ ေပ်ာက္သြားရင္ ၀န္ေဆာင္မႈ သက္သက္သာသာ ျဖစ္လာပါမယ္။ ၀န္ေဆာင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်နိုင္ရင္ ကုန္ေစ်းႏွဳန္း က်လာပါမယ္။
အခုက်ေနာ္တို႔ သြားေနတဲ့ လုပ္သားနဲ႔ ပိုကုန္းရံုးေနတာ ခ်န္ထားခဲ့ရပါေတာ့မယ္။ ဆိပ္ကမ္းရွားပါးမႈ ပယ္ဖ်က္ရပါမယ္။ ေျမပံုထဲမွာ ေသေသျခာျခာႀကည့္လိုက္ပါ။ ရန္ကုန္မွာ ပုဂၢလိက လုပ္နိုင္တာ ႀကည့္ျမင္တိုင္မွာ ေနရာကြက္ကြက္ကေလး။ အေကာင္ႀကီးေတြသာ ပိုင္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒလဘက္ဆိုရင္ အဲဒီေနရာေတြထက္ အဆ ေပါင္း ၅၀-ေလာက္ကို ဆိပ္ကမ္းေတြ ေပၚထြက္လာပါမယ္။ ဒီလိုပါဘဲ ရန္ကုန္မွာ ပင္လယ္ကူး သေဘၤာက အခုတိုးခ်ဲ႔ဖို႔ စိတ္ကူးထားတာေတာင္ ၁၂-စီးခန္႔သာ ကပ္နိုင္ပါမယ္။ ဒလဘက္မွာ အစီး-၅၀ ကပ္ခ်င္လား ရတယ္။ အစိီးတရာကပ္ခ်င္လား ရတယ္။ ပင္လယ္ကမ္းစပ္မွာတင္ တံတာႀကီး ထိုးကပ္ခ်င္ေသးလား ရတယ္။ တိုးျမစ္ဘက္မွာ ကပ္ခ်င္ေသးလား ရတယ္။ ေနရာေတြမွ အမ်ားႀကီး။ ျပီးတိုးျမစ္က ေရစူးနက္တယ္။ ႀကိဳက္သလိုခ်ဲ႕လို႔ ရသြားပါျပီ။ သေဘၤာဆိပ္ေနရာ အတြက္ေတာ့ ရန္ကုန္က ဒလကို ယွဥ္ဖို႔ဆိုတာ စိတ္ေတာင္မကူးနဲ႔လို႔ ေျပာနိုင္တဲ့အထိ ကြာျခားပါတယ္။
သေဘၤာဆိပ္မွာတင္ မယွဥ္နိုင္ရံုမက ခရီးအခ်ိန္က်ံဳ႕သြားတာလဲ အေတာ္ကို ကြာျခားသြားပါတယ္။ ဒလဘက္ေျပာင္းရင္ စီိးပြားေရး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြ ပိုမိုေကာင္းမြန္လာတာေတြ ့ႀကရပါမယ္။ ဥပမာ ဂဏန္းအရွင္ေတြ တင္ပို႔ရာမွာ ပိုမိုျမန္ဆန္သလို ဂဏန္းေမြးကန္ေတြဟာ ေလယာဥ္ကြင္းနဲ႔ လက္တကမ္းမွာ ရွိေနပါျပီ။ ဧရာ၀တီတိုင္းက ငါးေတြဟာ ေန႔တ၀က္ဆိုရင္ ရန္ကုန္ကို သဘၤာနဲ႔ ေရာက္ေနပါျပီ။ တနည္း ဥပမာ ဘိုကေလးကေန အခုဆိုသေဘၤာက ေန႔လည္ ၁၁-နာရီထြက္မွ ရန္ကုန္ကို မနက္ရန္ကုန္ကို ေရာက္တာပါ။ သေဘၤာေမာင္းခ်ိန္ - ၁၅-နာရီပါ။ ဒလ ဘက္ဆိုရင္ ဘ္ုိကေလးကေန သေဘၤာလမ္းနဲ႔ လာတယ္ ဘဲထားပါ။ ညေန ၇.၀၀-နာရီိေလာက္ထြက္ရင္ကို မနက္မလင္းခင္ ျမိဳ ့ေတာ္ကို ေရာက္ေနပါျပီ။ သေဘၤာေမာင္းခ်ိန္ ..၅-နာရီမက တိုသြားပါမယ္။ ဘိုကေလးမွာ သေဘၤာေပၚကို ကုန္ေတြ တေနကုန္ တင္ခ်လို႔ ရေနပါတယ္။ က်ိဳက္ေထာ္ေရာက္ရင္ ျမိဳ႕ေတာ္ေရာက္ေနျပီေလ။ ကားလမ္းနဲ႔ကေတာ့ ရႊတ္ဆိုေရာက္ေနပါျပီ။
ေလယဥ္ကြင္းမွာလဲ ယွဥ္ဖို႔ေနေနသာသာ အခုရန္ကုန္ေလယဥ္ကြင္းက ၁၉၇၄-ကေပၚခဲ့တဲ့ ဘိုးရင္း-၇၄၇ ေတြေတာင္ မဆင္းနိုင္ေသးပါဘူး။ ေနာက္ေပၚတဲ့ အဲယားဘတ္ ၃၈၀-ဧရာမႀကီးမ်ိဳးကေတာ့ ေ၀လာေ၀းပါ။ ဒါလဲ ယွဥ္ဖို႔စိတ္ေတာင္ မကူးနဲ႔ပါဘဲ။ ေျပးလမ္း ႏွစ္သံုးးခု ဆိုတာလဲ မလုပ္ႏိုင္ပါဘူး။ ရန္ကုန္ေလယဥ္ကြင္းက ၁၉၅၉ ႏွစ္က တည္ေဆာက္ခဲ့တာပါ။ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အဲဒီအခ်ိန္က အႀကီးဆံုး ေလယဥ္ကြင္းႀကီးပါ။ ေရႊထိီးေဆာင္းခဲ့တဲ့ ေခတ္ကလက္က်န္ပါ။ အခုေတာ့ အေသးဆံုး အျဖစ္က်န္ခဲ့ပါတယ္။ ဟိုတုန္းက ျမန္မာေတြ ျပည္ပခရီးထြက္ႀကေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္က ဘယ္သူမွာ ျပည္ပသြားေနဖို႔ထုိင္ဖို႔ သိပ္စိတ္မကူး ႀကေသးပါဘူး ကိုယ့္ႏိုင္ငံက တိုးတက္ေနတာကိုး။ အခုလိုကၽြန္အလုပ္ေတြ သြားလုပ္လို႔ကေတာ့ မိတ္ေဆြေတြက အဖက္ေတာင္ လုပ္ႀကမွာမဟုတ္ပါဘူး။ အခုေတာ့ ကၽြန္ခံျပီးပို႔လာမဲ့ ပိုက္ဆံေလးကို ျပည္တြင္းမွာ က်န္ရစ္သူမိသားစုေတြက လည္ေလးဆန္႔ တေမွ်ာ္ေမွ်ာ္ ေနႀကရတာပါ။
ဒီကၽြန္အလုပ္လို႔ သံုးလိုက္ရတဲ့ အသံုးေလးနဲ႔ ပတ္သက္ျပီ တရက္တင္ျပပါဦးမယ္။ အခုေတာ့ ဒလျမိဳ့ေတာ္ ဆက္ေရးပါမယ္။
တခါ သံလွ်င္ ဘက္နဲ႔က ပထမပိုင္းမွာ ကူးတို႔နဲ႔ဆက္သြယ္ျပီး မေရွးမေႏွာင္းမွာ ေျမေအာက္လႈိင္ေခါင္း ေဖါက္လိုက္ရင္ ျမိဳ႕ေတာ္ရဲ့ အက်ယ္အ၀န္းဟာ ဧရာမႀကီးက်ယ္ ေျပာသြားပါျပီ။ သံလွ်င္ကေန ေလယာဥ္ကြင္းနဲ႔ ဧရာ၀တီ သေဘၤာဆိပ္ေတြကို လာရင္ နာရီ၀က္ တစ္နာရီဆို ေရာက္ေနပါျပီ။ စက္မႈဇံုေတြ တခုနဲ႔ တခုက ေလယာဥ္ကြင္း သေဘၤာဆိပ္ေတြနဲ႔ သြားရတာလြယ္ကူ သက္သာ ျမန္ဆန္ေနရာမွာ ရန္ကုန္နဲ႔ ယွဥ္စရာ မလိုေအာင္ ကြာျခားသြားပါျပီ။ သန္လွ်င္- ဒလ ကူးတို႔နဲ႔က ရန္ကုန္-ဒလ လိုေတာ့ လံုျခံဳစိတ္ခ်ရမႈ နည္းပါတယ္။ ေလတိုက္တဲ့ လမ္းေႀကာင္းကို ကန္႔လန္႔ ျဖတ္ကူးရတာရယ္ ပင္လယ္ေပါက္ ေလတိုက္ႏွဳန္းက တဒဂၤအတြင္း ရုတ္တရက္ ေျပာင္းတတ္တာေတြက အင္မတန္ အႏၱရယ္မ်ားပါတယ္။
ဒလဘက္ကိုျမန္ျမန္ေျပာင္းနိုင္ေလ နိုင္ငံတကာတိုက္ရိုက္ ရင္းႏီွိးျမဳပ္နွံမႈေတြ (Foreign Direct Investment -FDI)ေတြ ျမန္ျမန္၀င္လာပါမယ္။ အစိုးရကသာ ပထမဥိးဆံုး ၀င္လာသူေတြကို ေျမဧရိယာ ဆိုင္းငံ့ကာလ တခုထားေပးတာမ်ိဳး ေစ်းသက္သက္သာသာ ခ်ေပးတာမ်ိဳး Early Bird Incentives ေတြကမ္းလွမ္းလိုက္ရင္ လာႀကပါမယ္။ အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ ၀င္လာႀကပါမယ္။ တခါ အေမရိကန္ကလဲ လာမဲ့ ၂၀၁၂ မွာ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔ထားတာ ျပန္ရုတ္သိမ္းရန္ တာဆူေနပါျပီ။ ထိုနည္းအတူ ဥရာပကေတာ့ ေနာက္နစ္ေတြမွာ သက္တမ္း ထပ္တိုးရန္ အစီအစဥ္မရွိေတာ့ ေလာက္ျဖစ္ေနပါျပီ။ က်ေနာ္တို႔ အစိုးရကသာ ျပင္ျပင္ဆင္ဆင္ လုပ္ထားဘို႔ လိုေနပါျပီ။ အခုဆို ထိုင္းနိုင္ငံက လုပ္ငန္းေတြ ျမန္မာဘက္ကို ေျပာင္းဖို႔ ေလ့လာေနႀကပါျပီ။ ထိုင္းနိုင္ငံမွာ အခုလို ရာသီဥတု ေဖါက္ျပန္မႈေႀကာင့္ လာမဲ့ႏွစ္ေတြမွာ ေရထပ္ႀကီး ႏိုင္ေခ်ေတြ မ်ားေနတာ တခ်က္ ထိုင္းနိုင္ငံမွာနိုင္ငံေရး ႏစ္ျခမ္းကြဲေနတာနဲ႔ ဂယက္နဲ႔ ျမန္မာျပည္ဘက္ ေျပာင္းဖို႔ လုပ္ေနႀကပါျပီ။ ဒီလိုအခိ်န္မွာ အစိုးရက ေျခလွမ္းက်ဲက်ဲေလး လွမ္းျပီး ဒလဘက္မွာ ခ်ေပးလိုက္.. တံတားလဲ ထိုးလိုက္ရင္ ဘာေျပာေကာင္းမလဲ ထိုင္းေတြ မ်က္လံုး ျပဴးထြက္သြားပါမယ္။
အဲဒီလိုအခ်ိန္မွာ နိုင္ငံေတာ္က ၀င္လာတဲ့ ရင္းႏွီးျမဳပ္နံမႈေတြကို ေႏြးေႏြးေထြးေထြး ႀကိဳဆိုမယ္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြ အေရးယူေပးမယ္ ဆိုရင္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း လုပ္ကိုင္လာရင္ အာလံုးေန႔ခ်င္း ညခ်င္း ေျပာင္းျပီးတိုးတက္လာပါမယ္။ သေဘၤာဆိပ္ကမ္းေတြကလဲ သေဘၤာႀကီးေတြ ေရာက္တာနဲ႔ ဆိုက္ကပ္ ကုန္အတင္အခ်ကလဲ ထိုင္း၊ မေလးရွားလို ေရာက္တာနဲ႔ ျပန္ထြက္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ရင္ ကမၻာကို က်ေနာ္တို႔ ယွဥ္နိုင္လာပါမယ္။
တခါ ႀကြား၀ါတယ္။ ကိုယ့္ကို အထင္ႀကီးလြန္တယ္လဲ မထင္ႀကပါနဲ႔။ က်ေနာ္အခု ျပည္ပနိုင္ငံတခုမွာ ပင္လယ္ေရလႈိင္း (Sea Waves)။ ပင္လယ္ေအာက္ႀကမ္းျပင္ ေရစီးေႀကာင္းႀကီးမ်ား (Under Water Sea Currents)။ ဒီေရအတက္အက် (Tidal Surge)။ ျမစ္မ်ား ေခ်ာင္းမ်ားရွိ ေရစီးေႀကာင္းမ်ား (Rivers and Creeks Currents)ကေန လွ်ပ္စစ္ထုတ္လုပ္တဲ့ နည္းပညာမူပိုင္မႈ (INTELLECTUAL PROPERTY PATENT) တင္ေနပါတယ္။ ပထမအဆင့္ က်ေနာ္နည္းပညာနဲ႔ ပံုစံတူ နည္းပညာမူပိုင္ ရွိျပီးသား ရွိ/မရွိ ရွာေဖြစစ္ေဆးတဲ့ အဆင့္ ျပီးေနပါျပီ။ က်ေနာ့္ေရွ႕မွာ က်ေနာ္ေတြ႔ ရွိထားတဲ့နည္းနဲ႔ ပံုစံတူမရွိေသးပါဘူး။ မႀကာခင္ က်ေနာ့္နည္းပညာကို မူပိုင္ေလွ်ာက္ ရပါေတာ့မယ္။ နိုင္ငံတကာ မူပိုင္လုပ္ရမွာပါ (INTERNATIONAL PATENT)။ မူပိုင္လုပ္ဖို႔က ေလွ်ာက္လႊာတင္ျပီး မူပိုင္ခြင့္က်ဖို႔ အခ်ိန္အေတာ္ေလး ႀကာတတ္ပါတယ္ ။
ဒါေပမဲ့ မူပိုင္ရံုးက က်ေနာ့္နည္းကို လက္ခံလိုက္ရင္ က်ေနာ္က သုေတသန လို႔အေႀကာင္းျပျပီး လုပ္ငန္းေတြ စတင္လို႔ရပါျပီ။ လူငယ္ေလးေတြ လူလတ္ေတြ တီထြင္ႀကံဆတာ ၀ါသနာပါသူေတြ ကိုဖိတ္ေခၚပါတယ္။ ကမၻာမွာ ျမန္မာဆိုတာ အစြမ္းျပခြင့္က လက္တကမ္းမွာပါ။ အခုေန က်ေနာ့္နည္း (Drawings) ကိုဆြဲျပလိုက္ရင္ ခင္ဗ်ားတို႔အားလံုး (အားလံုးေနာ္) ဟာဟုတ္တာေပါ့ ေျပာယူေစရပါမယ္။ က်ေနာ္ဟာ ပထမက ျမန္မာနိုင္ငံမွာံ ဒီေရ အတက္အက်ကေန ေရအားလွ်ပ္စစ္ထုတ္လို႔ ရတာကို ၁၉၉၁- ခုနွစ္က စတင္ေတြ႔ရွိတာပါ။ က်ေနာ္ညီ၀မ္းကြဲ တစ္ေယာက္ (အဖြဲ႔ခ်ဳပ္လူငယ္) အဖမ္းခံရေတာ့ က်ေနာ္က ေျပးရပုန္းရေတာ့ ဘိုကေလးဘက္ လယ္တဲေလးတခုမွာ သြားပုန္းေနရတုန္းက ပ်င္းကလဲပ်င္း ဘယ္မွလဲမထြက္ရဲ အားအားရွိ ငါးမွ်ားေနရာကေန တရက္ျမင္လာပါတယ္။
အဲဒါကို ညီအကို အင္ဂ်င္နီယာေတြ သူငယ္ခ်င္း အင္ဂ်င္နီယာေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ပါတယ္။ သူတို႔လဲ မထုတ္တတ္ႀကဘူး။ ေရစီးအားမွာ စြမ္းအင္ေတြရွိေနတာကို သူတို႔က လက္ခံႀကတယ္။ စြမ္းအင္ေတြကို ေျပာင္းယူ ႏိုင္တာကေတာ့ သူတို႔လဲ လက္ခံႀကတယ္။ ထုတ္လုပ္နိုင္ဖို႔ စဥ္းစားမရႀကဘူး။ က်ေနာ္ ေထာင္က်ေတာ့ အားအားရွိတိုင္း ထိုင္စဥ္းစားတယ္။ ေရွးေခတ္ေဟာင္း သေဘၤာေဟာင္းႀကီးေတြက ဒလက္ႀကီးေတြ သံုးျပီးစိတ္ကူးနဲ႔ ပံုေဖၚႀကည့္တယ္။ စံုေနတာဘဲ... ေပၚမလာပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ မထင္မွတ္တဲ့ လုပ္အားေပးေလးတခု လုပ္ရင္း အရာတခုကို သြားေတြ႔မိရာေန.. EUREKA လို႔အာခီမီးဒီးလို ေအာ္မိရပါေတာ့တယ္။
က်ေနာ္ အလြန္ကို အားရ၀မ္းသာ မိသြားပါတယ္။ ကေန႔ကမၻာႀကီး ပူေႏြးေနမႈကို က်ေနာ့္ေတြ႔ရွိခ်က္က ကုစားႏိုင္ပါေတာ့မယ္။ ပစၥဖိတ္သမုဒၵရာထဲက ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္ ျမင့္တက္လာလို႔ ပင္လယ္ေရေအာက္ ျမဳပ္ခါနီးကၽြန္းစုေလးေတြ KIRIBATI ISLANDS.. MALDIVES ေလးေတြကို ကယ္တင္ခြင့္ ႀကံဳရပါေတာ့မယ္။
ရီစရာေလးပါ။ က်ေနာ့္အဖိုးက ေရွးေခတ္ Irrawaddy Flottila ဧရာ၀တီေရေႀကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရး ကုမၼဏိီရဲ႕ အထက္ျမန္မာနိုင္ငံ ကိုယ္စားလွယ္ပါ။ Mr. Alfred Mackenzie ေခၚပါတယ္။ Scott လူမ်ိဳးပါ။ ဒီဧရာ၀တီ သေဘၤာႀကီးေတြ အားလံုးစုစုေပါင္း အစီးေရ-၁၂၀၀- ရွိခဲ့ပါတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ အႀကီးဆံုး ျပည္တြင္း ေရေႀကာင္းသြား သေဘာၤလိုင္းႀကီး အျဖစ္ စံခ်ိန္တင္ထားပါတယ္။ အဲဒီသေဘၤာႀကီးေတြ သယ္္ယူေပးမႈေႀကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ ကမၻာမွာဆန္တန္ခ်ိန္ - ၃-သန္းအထိ တင္ပို႔နိုင္ခဲ့တာပါ။
မြန္သူေဌးႀကီး ဦးနာေအာက္တို႔နဲ႔ ျပိဳင္ခဲ့တဲ့ကုမၼဏီိေပါ့။ အဲဒီသေဘၤာႀကီးေတြရဲ့ ဒလက္အေဟာင္း ေတြနဲ႔ ႀကံဆ ႀကည့္ေနမိပါတယ္။ ေပၚမလာဘူး။ က်ေနာ္ဟာ စက္မႈနဲ႔ သိပၸံပညာရွင္ မဟုတ္ဘဲ ဘာလို႔ဒီလို စြမ္းအင္နည္းပညာကို ေတြ႔ရွိရပါသလဲ ဆိုတာကို ေနာက္ေဆာင္းပါးမွာ အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းျပပါမယ္။ လူငယ္ေလးေတြကို အထူးအထူး မွ်ေ၀ခ်င္ပါတယ္။ ေစာင့္ျပီး ဖတ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ျမန္မာအခ်င္းခ်င္း လက္ဆင့္ကမ္း မွ်ေ၀ေပးဖို႔လဲ ပန္ႀကားပါတယ္။ ကံအေႀကာင္း တရားေႀကာင့္ ေတြ႔ိရွိလာရတာပါ ။
အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္ေတြ႔ ရွိထားတဲ့ နည္းပညာနဲ႔ ဒလပတ္၀န္းက်င္ ျမစ္ႀကီးေတြ ေခ်ာင္းလက္တက္ေတြ ကေန ေရစီးအားနဲ႔ လွ်ပ္စစ္ေတြ အမ်ားႀကီးထုတ္ျပီး စက္မႈလုပ္ငန္းေတြ ျမန္မာျပည္ထဲ လွိမ့္၀င္လာေစရပါမယ္။ ၂၄-နာရီမီးအားအျပည့္ ေစ်းေပါေပါ သံုးနိုင္ေစရပါမယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံသား အမ်ားစုကိုလဲ ဘဏ္ႀကီးေတြကေန ေငြေခ်းထုတ္ေပးေအာင္ က်ေနာ္ ကုမၸဏီက ညွိနိုင္းျပီး ရွယ္ယာအျဖစ္ ထည္႔၀င္ႀကေစျပီး မိသားစုတိုင္း အပို၀င္ေငြေတြ ဖန္တီးေပးပါမယ္ခင္ဗ်ာ။ ခ်မ္းသာသူလူစုထဲ လက္၀ါးႀကီး အုပ္ေနမယ့္ စိးပြားမ်ိဳး ျဖစ္မသြားေအာင္ က်ေနာ္ႀကံေဆာင္ ေနပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာေတြ လူအမ်ားစုခ်မ္းသာမွ တိုင္းျပည္ စီးပြားေတြ တခုအေပၚတခု မွီခိုျပီး ဆင့္ပြားဆင့္ပြား တိုးတက္လာပါမယ္။ တတိုင္းတျပည္လံုး တိုးတက္လာမွာပါ။ တိုင္းျပည္ သယံဇာတကရမဲ့ အျမတ္အစြန္းကို က်ေနာ္တဦးထဲ လက္၀ါးႀကီး အုပ္ထားခ်င္ရင္လဲ ရပါတယ္။ မလုပ္ေကာင္းတဲ့ အရာပါ။ တိုင္းျပည္သယံဇာတ ကရတဲ့ စီးပြားကို ျပည္သူအားလံုး ခြဲေ၀ယူႀကတာ အေကာင္းဆံုးလို႔ဘဲ ျမင္ပါတယ္ ။
က်ေနာ့္အတြက္က က်ေနာ့္မူပိုင္ကို နိုင္ငံျခား တိုင္းျပည္ေတြကို ေရာင္းရတာနဲ႔တင္ ျမန္မာျပည္ကေန ယူေနစရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။ စြမ္းအင္ဘဲဗ်ာ။ ႀကိဳက္သလို ေတာင္းလို႔ရနိုင္တဲ့ ပညာပါ။ မေတာင္းပါဘူး။ မတရားခ်မ္းသာလဲ ဒီေလာက္ဘဲ စားႀကရတာပါ။ နင္းကန္စားရင္ အဆီပိတ္ ေသမွာဘဲေလ။ က်ေနာ့္မွာ မေတာ္ေလာဘ လံုး၀မရွိပါ။
ဧရာ၀တီတိုင္း တခုလံုး.. တတိုင္းတျပည္လံုးကေန ထြက္လာမဲ့ လွ်ပ္စစ္ေတြမွ နည္းနည္းမဟုတ္ဘူး။ ဘာေရကာတာမွလဲ လုပ္ေနစရာမလိုဘူး။ ကုန္က်စားရိတ္လဲ နည္းတယ္။ ထိန္းသိမ္းမႈေလးနဲနဲ လုပ္ေနတာနဲ႔တင္ အျမဲတမ္း လွ်ပ္စစ္ေတြ ထြက္ေနပါမယ္။ ဘဏ္ႀကီးေတြကေန ေငြေခ်းေပးျပီး မိသားစုေတြ အတြက္ တခါရင္းထားလိုက္ ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ ထိုင္စားေပေတာ့။ အခု ဘရူနိုင္းနိုင္ငံလို က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာေတြ ေဆးကုမလား ဖရီး ေက်ာင္းတက္မလား ဖရီး မိီတာခေတာင္ ယူနစ္ အတိုင္းအတာတခုအထိ (ဥပမာ-ယူနစ္ ၁၀၀-ေပါ့) ဖရီးေပးနိုင္တဲ့အထိ ျဖစ္လာပါမယ္။ ပိုတဲ့ လွ်ပ္စစ္ထိုင္းဘက္ ထုတ္ေရာင္းဦးမလား။ ဘဂၤလာေဒရွ္႕ဘက္ ထုတ္ေရာင္းမလား ကမၻာတည္သမွ် ေရာင္းေပေတာ့။
သဘာ၀ဓါတ္ေငြလို ကုန္ခမ္းသြားစရာ မရွိေတာ့ပါဘူး။ အႏာၱရယ္လဲ မျဖစ္ေစနိင္ပါဘူး။ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔ေတြ အမ်ားႀကီး ထုတ္လိုက္ရင္ ေျမလႊာေအာက္ ဖိအားေတြ ေျပာင္းသြားရင္ ငလွ်င္ျဖစ္ေစဖို႔ သက္ေရာက္မႈ ရွိေစနိုင္ပါတယ္။ ေရကေန လွ်ပ္စစ္ထုတ္လိုက္တာနဲ႔ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔ ေစ်းႏွဳန္း ေရနံစိမ္းေစ်းႏွဳန္းေတြ ထိုးက်သြားပါမယ္။
က်ေနာ့္နိုင္ငံေရးက အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို တစက္ကေလးမွ ထဲ့မစဥ္းစား ထားခဲ့ဘူးပါဘူး။ က်ေနာ္က ေတာ္လွန္ေရးသမား သက္သက္။ ငယ္ငယ္ကထဲက မိဘကိုလဲ ဂလန္ကဆန္ ျပန္ေျပာလိ႔ု အိမ္မွာ အတီးအခံရဆံုး။ မိသားစု ၇-ေယာက္ရွိတာ က်န္လူေတြအတြက္ ႀကိမ္တစ္ေခ်ာင္းထားတယ္။ က်ေနာ့္အတြက္က က်ေနာ့္နံမည္ေလး ထိုးထားျပီး စပယ္ရွယ္ တစ္ေခ်ာင္း လုပ္ထားတယ္။ ဟို၆-ေယာက္အတြက္ ႀကိမ္က တလေနလို႔ တခါမထုတ္ရဘူး။ က်ေနာ္ႀကိမ္က ခနခန ထုတ္ရေတာ့ ႀကိဳးလို့ အစားလဲရတာခနခန။ ေက်ာင္းထုတ္ခံရ။ အေမက က်ေနာ္ကို မိုးဇာေဗ်ာႀကီး (စစ္ကိုင္း) လို႔ေခၚတယ္။ အတီးမခံရရင္ မေနတတ္ဘူး။ တီးေပးမွေနသာ ထိုင္သာရွိသူေလ။ ရီစရာေလးပါ။ က်ေနာ္ေမြးေတာ့ အသက္မရႈဘူး။ ေမြးရတာလဲ အေမမွာ မေသရံုတမယ္။ ေခါင္းႀကီးေတာ့ အေမေမြးရ အခက္ဆံုးသား။ ဆရာမေတြ ပါးစပ္ေတ့မႈတ္တယ္ မရႈဘူး။ နဲနဲေလးျပာစ ျပဳလာေတာ့ ဆရာမႀကီးက ေက်ာျပင္ကို ဖ်န္းကနဲ လက္၀ါးနဲ႔ တီးလိုက္မွ၀ါး- ဆိုျပီးငိုလာတယ္။ ေမေမက ေျပာေနႀက ဒီေကာင္က ေမြးစကကို တီးေပးမွ ရႈသာေခ်ာင္သာ ရွိတဲ့အေကာင္။ က်ေနာ့္ဘ၀က ပထမဆုံး အသက္ရႈတာက အတိီးေလးနဲ႔ စလာတဲ့အေကာင္။ တီးေပးမွ ေနသာထိုင္သာရွိတဲ့ အေကာင္ဆိုတာ ေမေမကေျပာေနႀက။
ေတာ္လွန္ေရးသမား သက္သက္။ ေတာ္လွန္ရတာလဲ စိတ္ပန္းလွပါျပီ။ အခုဆို ေငြေတြလဲ ေသာက္ေသာက္လဲ ကုန္လွပါျပီ။ လခရရင္ ေနာက္ေန႔ လက္ထဲ ဆယ္ပံုတပံု မက်န္ေတာ့ဘူး။ ရထားခ ကားခေလး တြက္ႀကည့္ခ်န္။ ပိုတာပို႔တာဘဲ။ အေႀကြးဆြဲပို႔တာက ရွိေသးတယ္။ အခုအျပဳသေဘာ ဘက္လွမ္းေနတာ အားရပါတယ္။ ႀကိဳဆိုပါတယ္။ တိုက္ရတာ တကယ္ေတာ့ မိုက္ရူးရဲလို႔သာ စိတ္မနိုင္လို႔ ထလုပ္မိတာ။ လုပ္တံုးကေတာ့ ပူထူေနတာ ေႀကာက္ရမွန္းမသိဘူး။ ျပန္ေတြးႀကည့္ရင္ ေႀကာက္မိတယဗ်ာ။
က်ေနာ့္နိုင္ငံေရးက ကိုေက်ာ္ဟိန္းႀကီးက ကိုေက်ာ္သူႀကီးကို ေျပာသလို.. (ဆယ္ႏွစ္ ဆယ္ႏွစ္) ဆယ္ႏွစ္ေနရင္ ထိုင္းကိုေက်ာ္တက္ ျပေအာင္လုပ္ခ်င္တယ္။ လုပ္နိုင္တယ္လို႔ ျမင္ေနတယ္။ ဘန္ေကာက္သြားရင္ ဗီဇာ မေတာင္းရတဲ့ေန႔ မႀကာခင္ေပၚလာျပီး ဘန္ေကာက္ေလဆိပ္ မေလးရွား ေလဆိပ္ေတြမွာ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာေတြ ပတ္ပိုစ့္ နီနီေလးကို ေရာ့ ဒီမွာဆိုျပီး ကိုင္ေပါက္ျပနိုင္တဲ့ ေခတ္ေရာက္ဖို႔ပါဘဲ။ အဲဒီလို ကိုင္ေပါက္ျပနိုင္ရင္ က်ေနာ္ေသေပ်ာ္ျပီ။ မႀကာေစရေတာ့ပါဘူး။ မႀကာခင္ သူတို႔က ျမန္မာေတြကို ဗီဇာေလွ်ာက္ခိုင္းရင္ သူတို႔ကိုလဲ ျပန္ေလွ်ာက္ေအာင္ ညစ္ထားျပပါမယ္။ ရႈိးမန္းနီးျပခိုင္းရင္ သူတို႔ကိုလဲ ျပန္ျပခိုင္းတာ လုပ္နိုင္တဲ့တေန ့ ေရာက္ေစရပါမယ္။
ထပ္ေျပာပါမယ္။ ကိုေက်ာ္ဟိန္းစကား အျပတ္ယူသံုးျပီဗ်ာ... ဆယ္ႏွစ္ ဆယ္ႏွစ္ေဟ့ မင္းတို႔ ယိုးဒယာေတြ ေျပးထားႏွင့္...... ဆယ္ႏွစ္ ဆယ္ႏွစ္ ..အေလာင္းမင္းတရားႀကီးျမိဳ ့သား လာျပီကြ။ မွီေအာင္လုပ္ျပပါမယ္။ အေရးထဲ က်ေနာ္က အေလာင္းမင္းတရားႀကီး နန္းေတာ္ရဲ့ က်ံဳးကမ္းစပ္မွာ ေမြးတယ္။ ေမြးရက္ကလဲ ျမန္မာနိုင္ငံ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး စတင္တဲ့ေန႔ႏွင့္ အယုဒၶယျမိဳ႕ကို ျမန္မာေတြ ေအာင္နိုင္ေတာ္မူတဲ့ေန႔။ ဒါေႀကာင့္ က်ေနာ္က ႀကံဳး၀ါးရတာ အရသာရွိလို႔ပါ။ တကယ္လဲ မွီေစရမယ္ဗ်ာ။
တခုရွိတယ္။ က်ဳပ္တို႔ေရစီးကေန လွ်ပ္စစ္ထုတ္သလို သူတို႔လဲ လိုက္ထုတ္နိုင္ပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရေျမသဘာ၀ မတူေတာ့ က်ဳပ္တို႔ေလာက္ သူတို႔မရနိုင္ပါဘူး။ က်ဳပ္တို႔ဆီက ၀ယ္ေနရပါမယ္။ အခုထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းကိုလဲ အမ်ားႀကီး ေရာင္းခ်ေပးနိုင္ပါတယ္။ အခုသူတို႔ နိုင္တီး၀မ္တီး နည္း ေက်ာက္မီးေသြး စက္ရံုေဆာက္စရာ မလိုပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ေရာင္းေပးနိုင္ပါျပီ။ တသက္လံုး ထိုင္ေရာင္းေပေတာ့။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာေတြ သူေဌးျဖစ္ႀကရပါေတာ့မယ္။ မျမင္ေသးေတာ့ ေျပာရင္ ယံုဖို႔ခက္ေနႀကပါမယ္။ သံသယေတြ ေခါက္ထားဘဲ ေျပာပါရေစ။
၁၉၈၆ ေလာက္က က်ေနာ္က ေသာက္ေရသန္႔ေရာင္းဖို႔ ညီအကိုေတြ မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းအရင္းအႏွီး စပ္လုပ္ဖို႔ ေလွ်ာက္စပ္ေတာ့ က်ေနာ့္ေဆြမ်ိဳး ေတြလည္းပါတယ္။ အားလံုးမွ အားလံုးဗ်ာ ကိုလႈ္ိင္ျမင့္ကေတာ့ သိပ္မဟုတ္ေတာ့ဘူး ယဥ္ယဥ္ေလး ေဖါက္စျပဳေနျပီ ေျပာႀကတာပါဗ်ာ။ ေနာက္ေတာ့ ေရသန္႔ ပုလင္းေတြ ေပၚလာေတာ့မွ ကိုလႈိင္ျမင့္ ႀကိဳျမင္တာကို ရွင္းျပတာေတာင္ ငါတို႔က မျမင္တာလို႔ ၀န္ခံႀကပါတယ္။
ေနာက္ ရန္ကုန္ျမစ္ေပါက္က သဲေတြကို ေသာင္တူးစက္ေတြနဲ႔ တူးျပီး ဒလကိုေျမဖို႔တာရယ္ စင္ကာပူကို ေရာင္းတာလုပ္လိုက္ရင္ တခ်က္ခုတ္ ႏွစ္ခ်က္ျပတ္ပါ။ တခါ ျမစ္ေရစီးေႀကာင္းကို ခ်ိဳးေပးရင္ (Training ) လုပ္ေပးလိုက္ရင္ ပင္လယ္အေပါက္၀ ေရစူးနက္လာပါမယ္။ အဲဒါဆိုတန္ခ်ိန္ -၃၀၀၀၀- ထက္သေဘၤာႀကီးေတြ အခ်ိန္မေရြး ၀င္ထြက္လာနိုင္ပါမယ္။ အခုလက္ရွိဆိုရင္ တန္-၁၂၀၀၀- ေတြေတာင္ ပင္လယ္ေရထရက္ ( လျပည့္ေက်ာ္ရက္မ်ားႏွင့္ လကြယ္လြန္ရက္) ေလးေတြေလာက္သာ ၀င္ထြက္နိုင္တာ စီးပြားေရးမွာ အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္ပါတယ္။ တခါ ဧရာ၀တီျမစ္ထဲကေန အထက္ပိုင္း (ေညာင္တုန္း-အထက္နားကေန ပန္လႈိင္ျမစ္ထဲ)ကို၎ (အေဖ်ာက္ အထက္နားေလးကေန) ျမစ္မခေခ်ာင္း ထဲကို၄င္း ဧရာ၀တီျမစ္ေရေတြ ေဖါက္သြင္းယူလိုက္ရင္ ရန္ကုန္ျမစ္ေရဟာ ႀကည္လင္လာျပီး ေရစီးအား ေကာင္းလာလို႔ ျမစ္ေပါက္က ေသာင္ေတြကို တြန္းဖယ္သြားေစပါမယ္။ ေရစူးနက္လာပါမယ္။
ပန္းလႈိင္ေခ်ာင္းထဲကေန ေရျပြန္ႀကီးေတြနဲ႔ ဒလျမိဳ့ေတာ္ကို ေရသန္႔ေပးေ၀နိုင္ပါတယ္။ ျမိဳ႕ေတာ္မွာလဲ အင္ယားကန္လို ဧရာမကန္ႀကိးေတြလုပ္ အေပ်ာ္ေရလႊာ ေလွ်ာစီးတာေတြ လဲလုပ္ ျမိဳ႕ေတာ္အလည္မွာ ေရကန္ႀကီးေတြရွိေနေတာ့ ရာသီဥတုလဲ သင့္တင့္မွ်တ မီးေရးျဖစ္ရင္လဲ ေရကလက္တကမ္း။ ေသာက္သံုးေရ အစံုျဖည့္ဆည္းနိုင္ပါတယ္။
(ဆက္လက္) ပို႔ပါမည္။ ေရွ႕အပတ္မွာ ရန္ကုန္ကတိုက္ေတြဟာ ငလွ်င္ဒါဏ္မခံနိုင္လို႔ ဒလကိုျမန္ျမန္ အကာင္အထည္ေဖၚ သင့္တာတင္ျပပါမယ္။ ရန္ကုန္မွာသာ ငလွ်င္ ရစ္ခ်က္တာ စေကး..၆.၀ အထက္လႈပ္လိုက္ရင္ တျမိဳ ့လံုးသိန္းခ်ိီ ေသသြားနိုင္ပါတယ္။
အားလံုးကို ေလးစားလွ်က္